Postup posuzování kvality dějepisných učebnic prostřednictvím recenzního dotazníku MŠMT používaného pro udělování schvalovacích doložek.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73617515" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73617515 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ksv.upol.cz/civilia/index.php" target="_blank" >https://ksv.upol.cz/civilia/index.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Postup posuzování kvality dějepisných učebnic prostřednictvím recenzního dotazníku MŠMT používaného pro udělování schvalovacích doložek.
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie je popsat postup posuzování souladu mezi Ústavou České republiky a očekávanými výstupy Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (Balada, 2021) u vzdělávacího oboru dějepis v kontextu požadavků, které má Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen MŠMT) na učebnice podle jejich recenzního dotazníku, z něhož vycházejí při procesu udělování schvalovacích doložek MŠMT. V textu je nejprve přiblížen postup posuzování učebnic ze strany MŠMT a podmínky, které ministerstvo klade na vydavatele. Poté autoři textu poukazují na důležitost recenzního dotazníku, z kterého MŠMT při schvalování doložek vychází, a popisují jeho strukturu a metody práce s ním. V další části textu pracujeme se samotným dotazníkem. Vzhledem k rozsahu daného dotazníku, jsme se zaměřili pouze na požadavek 1.1 – tedy na Soulad s Ústavou a zákony ČR (zejména rovnost pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství). Následně jsme vybírali takové očekávané výstupy vzdělávacího oboru dějepis, které tento požadavek naplňovaly. Nakonec jsme se zmínili o konkrétním učivu, které by v rámci těchto očekávaných výstupů mohly učebnice obsahovat. Text vznikl jako jeden z výstupů výzkumného projektu IGA_PdF_2022_018 Vývoj a proměny obsahů učebnic společenskovědních předmětů před rokem 1989 a po něm.
Název v anglickém jazyce
The procedure of assessing the quality of history textbooks through a review questionnaire of the Ministry of Education, Youth and Sports used for granting approval clauses
Popis výsledku anglicky
The aim of the study is to describe the process of assessing the consistency between the Constitution of the Czech Republic and the expected outcomes of the Framework Curriculum for Grammar Schools (Balada, 2021) in the field of history in the context of the requirements that the Ministry of Education, Youth and Sports (hereinafter referred to as MŠMT) has for textbooks according to their review questionnaire, which is used as a basis for the process of granting approval clauses of the MŠMT. The text first describes the procedure for the assessment of textbooks by the Ministry of Education and the conditions it imposes on publishers. Then the authors point out the importance of the review questionnaire, which is the basis for the approval of endorsements by the Ministry of Education, and describe its structure and methods of working with it. The next part of the text deals with the questionnaire itself. Due to the scope of the questionnaire, we have focused only on requirement 1.1 - i.e. compliance with the Constitution and laws of the Czech Republic (in particular equality of gender, race, colour, language, faith and religion). Subsequently, we selected such expected outcomes of the educational discipline of history that fulfilled this requirement. Finally, we mentioned the specific learning outcomes that textbooks could contain within these expected outcomes. The text was created as one of the outputs of the IGA_PDF_2022_018 Research project Development and transformations of the content of textbooks of social sciences before and after.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Civilia. Odborná revue pro didaktiku společenských věd
ISSN
1805-3963
e-ISSN
2336-3584
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
81-93
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—