Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Postup posuzování kvality dějepisných učebnic prostřednictvím recenzního dotazníku MŠMT používaného pro udělování schvalovacích doložek.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F22%3A73617515" target="_blank" >RIV/61989592:15410/22:73617515 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ksv.upol.cz/civilia/index.php" target="_blank" >https://ksv.upol.cz/civilia/index.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Postup posuzování kvality dějepisných učebnic prostřednictvím recenzního dotazníku MŠMT používaného pro udělování schvalovacích doložek.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem studie je popsat postup posuzování souladu mezi Ústavou České republiky a očekávanými výstupy Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (Balada, 2021) u vzdělávacího oboru dějepis v kontextu požadavků, které má Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen MŠMT) na učebnice podle jejich recenzního dotazníku, z něhož vycházejí při procesu udělování schvalovacích doložek MŠMT. V textu je nejprve přiblížen postup posuzování učebnic ze strany MŠMT a podmínky, které ministerstvo klade na vydavatele. Poté autoři textu poukazují na důležitost recenzního dotazníku, z kterého MŠMT při schvalování doložek vychází, a popisují jeho strukturu a metody práce s ním. V další části textu pracujeme se samotným dotazníkem. Vzhledem k rozsahu daného dotazníku, jsme se zaměřili pouze na požadavek 1.1 – tedy na Soulad s Ústavou a zákony ČR (zejména rovnost pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství). Následně jsme vybírali takové očekávané výstupy vzdělávacího oboru dějepis, které tento požadavek naplňovaly. Nakonec jsme se zmínili o konkrétním učivu, které by v rámci těchto očekávaných výstupů mohly učebnice obsahovat. Text vznikl jako jeden z výstupů výzkumného projektu IGA_PdF_2022_018 Vývoj a proměny obsahů učebnic společenskovědních předmětů před rokem 1989 a po něm.

  • Název v anglickém jazyce

    The procedure of assessing the quality of history textbooks through a review questionnaire of the Ministry of Education, Youth and Sports used for granting approval clauses

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the study is to describe the process of assessing the consistency between the Constitution of the Czech Republic and the expected outcomes of the Framework Curriculum for Grammar Schools (Balada, 2021) in the field of history in the context of the requirements that the Ministry of Education, Youth and Sports (hereinafter referred to as MŠMT) has for textbooks according to their review questionnaire, which is used as a basis for the process of granting approval clauses of the MŠMT. The text first describes the procedure for the assessment of textbooks by the Ministry of Education and the conditions it imposes on publishers. Then the authors point out the importance of the review questionnaire, which is the basis for the approval of endorsements by the Ministry of Education, and describe its structure and methods of working with it. The next part of the text deals with the questionnaire itself. Due to the scope of the questionnaire, we have focused only on requirement 1.1 - i.e. compliance with the Constitution and laws of the Czech Republic (in particular equality of gender, race, colour, language, faith and religion). Subsequently, we selected such expected outcomes of the educational discipline of history that fulfilled this requirement. Finally, we mentioned the specific learning outcomes that textbooks could contain within these expected outcomes. The text was created as one of the outputs of the IGA_PDF_2022_018 Research project Development and transformations of the content of textbooks of social sciences before and after.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Civilia. Odborná revue pro didaktiku společenských věd

  • ISSN

    1805-3963

  • e-ISSN

    2336-3584

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    81-93

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus