Umělecká tvorba Martiny Skaly v kontextu intencionální literatury
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73625370" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73625370 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pressto.amu.edu.pl/index.php/bo/article/view/44338" target="_blank" >https://pressto.amu.edu.pl/index.php/bo/article/view/44338</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14746/bo.2024.2.8" target="_blank" >10.14746/bo.2024.2.8</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Umělecká tvorba Martiny Skaly v kontextu intencionální literatury
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku se věnujeme umělecké tvorbě české spisovatelky žijící ve Spojených státech amerických, Martiny Skaly. Analyzovali jsme veškerou její intencionální tvorbu, která byla vydána v České republice: sérii příběhů o Stradu a Variovi (2002; 2003; 2004; 2005; 2010) publikaci Medvídek Kuma: nevšední putování na severní pól (2009), knihu My name is Čičák (2019) a vyprávění s názvem Cesta praštěné slepice za štěstím (2020). Zaměřili jsme se rovněž na publikace, které Skala pouze ilustrovala. Záměrem příspěvku je zaplnit prázdné místo v kritické reflexi tvorby MartinySkaly pro děti, a tím podnítit další diskusi o jejím možném přínosu pro rozvoj současné literatury pro děti a mládež. Domníváme se, že didaktický potenciál analyzovaných děl je značný, a to v rámci všech aspektů souvisejících s upevňováním dovednosti čtení u začínajících čtenářů, ale i v těch spjatých s počátky dětského čtenářství (například budování vztahu ke knize u předčtenářů).
Název v anglickém jazyce
Martina Skala´s Artistic Work in the Context of Intentional Literature
Popis výsledku anglicky
In this article we focus on the artistic work of Martina Skala, a Czech writer living in the United States. We have analysed all of her intentional works published in the Czech Republic: the series of stories about Strado and Varius (2002; 2003; 2004; 2005; 2010), the publication of Medvídek Kuma: An Extraordinary Journey to the North Pole (2009), the book My name is Čičák (2019), and a story called The Way of the Wacky Hen in Search of Happiness (2020). We also focused on publications that Skala has only illustrated. The intention of this paper is to fill a void in the critical reflection on Martina Skala´s work for children, and thus stimulate further discussion about her potential contribution to the development of contemporary literature for children and young people. We believe that the didactic potential of the analysed works is considerable, both in all aspects related to the consolidation of reading skills in beginning readers, but also in those as sociated with the beginnings of children’s reading (for example, building a re la tionship with books in pre- rea ders).
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60204 - General literature studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bohemistyka
ISSN
1642-9893
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
253-267
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85204294362