Možnosti implementace tematiky šoa do výuky na prvním stupni základních škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73626989" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73626989 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Hlebova4" target="_blank" >https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Hlebova4</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Možnosti implementace tematiky šoa do výuky na prvním stupni základních škol
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku prezentujeme nutnost transformace obsahu primárního vzdělávání v souvislosti s akcentem na rozvoj schopností a kompetencí absolventů základního vzdělávání. Představujeme možnosti implementace tzv. aktuálních témat do výuky na prvním stupni základních škol se zaměřením na budování v demokratické společnosti adekvátního axiologického a etického profilu dětí a dospívajících. Věnujeme se především různým uměleckým výtvorům osob, které byly přímo zasaženy nacistickou perzekuční mašinerií. Jsme přesvědčeni, že při jejich adekvátním výběru je možné prezentovat události šoa i na prvním stupni základních škol. Teoretické poznatky o možnostech zařazování fenoménu šoa do příslušné výuky dokládáme názory učitelů, kteří v době realizace kvantitativního výzkumného šetření profesně působili na prvním stupni základních škol. Tito učitelé jsou integraci šoa do výuky na daném stupni vzdělávání spíše nakloněni. Za nejvhodnější uměleckou formu, která je pro představení šoa na prvním stupni základních škol vhodná, respondenti považují zejména videa a filmy. Z literárních forem považují za nejvhodnější prozaické texty adaptované dosoučasného jazyka. Z událostí šoa by si podle učitelů měli žáci interiorizovat či rozvinout především schopnost vnímat pocity druhých.
Název v anglickém jazyce
Possibilities of Implementing the Shoah Theme into Teaching at the First Level of Primary Schools
Popis výsledku anglicky
In this paper we present the necessity of transforming the content of primary education in the context of the emphasis on the development of skills and competences of primary education graduates. We present the possibilities of implementation of the so-called current topics into the teaching at the first level of primary schools with a focus on building an adequate axiological and ethical profile of children and adolescents in a democratic society. We focus on various artistic creations of persons who were directly affected by the Nazi persecution machine. We are convinced that with their adequate selection it is possible to present the events of the Shoah even at the first level of primary schools. The theoretical knowledge about the possibilities of including the Shoah phenomenon in the relevant teaching is supported by the opinions of teachers who were professionally active at the first level of primary schools at the time of the quantitative research investigation. These teachers are rather in favour of the integration of the Shoah into teaching at the given level of education. Respondents consider videos and films to be the most appropriate art form for introducing the Shoah at the first level of primary school. Of the literary forms, they consider prose texts adapted into contemporary language to be the most appropriate. From the events of the Shoah, teachers believe that pupils should internalise or develop, above all, the ability to perceive the feelings of others.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Transformácia edukácie v predprimárnom, primárnom a špeciálnom vzdelávaní v 21. storočí
ISBN
978-80-555-3410-7
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
510-516
Počet stran knihy
561
Název nakladatele
Vydavateľstvo Prešovskej univerzity
Místo vydání
Prešov
Kód UT WoS kapitoly
—