Kurikulární rámce výuky češtiny v představách učitelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73627671" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73627671 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kurikulární rámce výuky češtiny v představách učitelů
Popis výsledku v původním jazyce
České kurikulum pro základní vzdělávání momentálně prochází tzv. velkou revizí. Stále aktuální otázkou přitom zůstává, nakolik úspěšná byla reforma minulá – z četných reflexí totiž vyplývá, že nepříliš. Příspěvek pojednává o výzkumu provedeném metodou ohniskové skupiny se skupinou učitelů, ev. budoucích učitelů a zkoumá jejich představy o cílech a obsazích výuky českého jazyka na 2. stupni ZŠ, porovnává tyto představy s očekávanými výstupy a učivem definovanými stávajícím kurikulem (RVP ZV, 2023) a s návrhem revize RVP (návrh revize RVP ZV, 2024). Výsledky naznačují, že slabá místa reformy kurikula nevyplývají jen z nedostatečné participace učitelů, ale také velmi podstatně z jejich neadekvátní externí podpory. Text tak rovněž dává nahlédnout okolnostem potřebným pro zvýšení úspěšnosti celého procesu.
Název v anglickém jazyce
Curriculum Frameworks for Teaching Czech in Teachers’ Conceptions
Popis výsledku anglicky
The Czech curriculum for primary and lower-secondary education is currently undergoing a major revision. However, the question stillremains how successful the last reform was – because numerous refl ections suggest that not particularly. The paper discusses research conducted through the focus group method with a group of teachers. It examines their ideas about the aims and content of Czech language teaching at the lower-secondary school, compares these ideas with the expected outcomes defined by the current curriculum (RVP ZV, 2023) and with the draft revision of the FEP (draft version of RVP ZV, 2024). The results suggest that the weaknesses of curriculum reform may not lie in the lack of teacher participation, but very importantly in their inadequate external support. Thus, the text also provides insight into the circumstances needed to enhance the success of the process.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
15-28
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—