Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Implementační metodika JBI a její aplikace v pedagogické praxi

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73628211" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73628211 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://eduport.pf.ujep.cz/artkey/edp-202402-0003_jbi-framework-for-evidence-implementation-and-its-use-in-education.php" target="_blank" >https://eduport.pf.ujep.cz/artkey/edp-202402-0003_jbi-framework-for-evidence-implementation-and-its-use-in-education.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21062/edp.2024.005" target="_blank" >10.21062/edp.2024.005</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Implementační metodika JBI a její aplikace v pedagogické praxi

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V celosvětovém měřítku dochází ke značnému nárůstu vědeckých důkazů (tj. výsledků výzkumu) ve vzdělávání, avšak aplikace těchto poznatků do pedagogické praxe je doposud nedostatečná. Problém souvisí mimo jiné s nízkou znalostí rigorózních postupů a metodik pro implementaci výsledků výzkumu do pedagogické praxe. V rámci příspěvku představujeme doposud známé metodiky implementační vědy, přičemž se podrobněji zaměřujeme na implementační metodiku mezinárodní organizace JBI (dříve Joanna Briggs Institute). Doposud byla aplikována převážně v oblasti zdravotnictví, ale díky široké využitelnosti a pragmatické orientaci by mohla zdokonalit využívání nejlepších dostupných důkazů taktéž v oblasti vzdělávání. Jednotlivé fáze a principy metodiky jsou představeny na příkladu pilotního implementačního projektu zaměřeného na implementaci přístupu kooperativního učení do výuky vysokoškolských studentů pedagogických programů. Doporučujeme, aby vzdělávání široce využívalo metody implementace s využitím rigorózních postupů implementační vědy, jak je článek prezentuje. Na základě dosavadních zkušeností považujeme implementační přístup JBI za pragmaticky využitelný pro potřeby implementace ve vzdělávání, je však zapotřebí získávat další zkušenosti v této oblasti.

  • Název v anglickém jazyce

    JBI Framework for Evidence Implementation and Its Use in Education

  • Popis výsledku anglicky

    There is a significant increase in scientific evidence in education on a global scale, which should be considered by educational policymakers and professionals, and it should be improving pedagogical practice to the greatest extent possible. However, the application of research activities results into pedagogical practice is still insufficient, greatly due to the low knowledge of rigorous implementation procedures and methodologies. In this article, we present JBI (formerly the Joanna Briggs Institute) approach to evidence implementation. So far, it has been applied mainly in the field of healthcare, but thanks to its broad applicability and pragmatic orientation, it could improve the use of the best available evidence in pedagogical practice as well. We also introduce a pilot implementation project, which used JBI implementation methodology, focused on implementing the cooperative learning approach in teaching university students in pedagogical programs. We recommend that education use implementation rigorous procedures of implementation science, as presented in the article. Based on our experience to date, we consider the JBI implementation approach to be pragmatically usable for implementation needs in education, but further experience in this area is needed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    EduPort

  • ISSN

    2695-0936

  • e-ISSN

    2695-0936

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus