Od jednoduchých úloh k problémům reálného světa: Umělá inteligence a její možnosti v řešení logických úloh
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73629485" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73629485 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://emejournal.upol.cz/vol6no2.htm" target="_blank" >https://emejournal.upol.cz/vol6no2.htm</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Od jednoduchých úloh k problémům reálného světa: Umělá inteligence a její možnosti v řešení logických úloh
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá možnostmi využití nástrojů umělé inteligence (AI), jako jsou ChatGPT, Copilot a Gemini, k řešení logických úloh. Na konkrétním příkladu logické úlohy typu zebra autoři demonstrují, jak tyto nástroje reagují na zadané úlohy a jaké jsou jejich silné a slabé stránky. Studie ukazuje, že AI nástroje mohou být užitečnými pomocníky při řešení logických úloh, ale je důležité kriticky posuzovat jejich výstupy a v případě potřeby je ověřovat. V závislosti na formulaci problému a doplňujících otázkách, které jsou nástroji AI položeny, se mohou výsledky jejich snažení lišit. Gemini jako jediný ze zkoumaných nástrojů zvládl zadanou úlohu vyřešit bezchybně. Zbylé dva nástroje potřebovaly ke správnému výsledku upřesnění zadání. V budoucnu by se výzkum mohl zaměřit na hlubší analýzu schopností jednotlivých nástrojů a na vývoj metod, které by jim umožnily efektivněji řešit komplexní logické úlohy, a to i s přesahem do problémů reálného světa.
Název v anglickém jazyce
FROM SIMPLE PROBLEMS TO REAL-WORLD PROBLEMS: ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND ITS POTENTIAL IN LOGIC PROBLEM SOLVING
Popis výsledku anglicky
This paper explores the possibilities of using artificial intelligence (AI) tools such as ChatGPT, Copilot and Gemini to solve logic problems. Using the specific example of a zebra logic problem, the authors demonstrate how these tools respond to the given tasks and what their strengths and weaknesses are. The study shows that AI tools can be useful aids in solving logic tasks, but it is important to critically assess their outputs and validate them when necessary. Depending on the problem formulation and additional questions that are asked by the AI tools, the results of their efforts may vary. Gemini was the only tool examined that managed to solve the given problem without error. The other two tools needed refinement of the assignment to get the correct result. Future research could focus on a deeper analysis of the capabilities of each tool and on developing methods that would allow them to solve complex logic problems more efficiently, even with overlap into real-world problems.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ELEMENTARY MATHEMATICS EDUCATION JOURNAL
ISSN
2694-8133
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
6-13
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—