ChatGPT Improves Creative Problem-Solving Performance: An Experimental Study
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F24%3A00602135" target="_blank" >RIV/68081740:_____/24:00602135 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
ChatGPT Improves Creative Problem-Solving Performance: An Experimental Study
Popis výsledku v původním jazyce
The presentation explored how generative AI impacts creative problem-solving in university students. The study revealed that ChatGPT enhanced quality, elaboration, and originality of solutions for an ill-defined problem-solving task. While AI-assisted participants perceived tasks as easier and requiring less mental effort, their intrinsic interest remained unchanged. The discussion emphasized the potential of human-AI collaboration to augment creativity in educational contexts, underscoring the need for intentional design in curricula to foster critical thinking and metacognitive monitoring when integrating AI tools.
Název v anglickém jazyce
ChatGPT Improves Creative Problem-Solving Performance: An Experimental Study
Popis výsledku anglicky
The presentation explored how generative AI impacts creative problem-solving in university students. The study revealed that ChatGPT enhanced quality, elaboration, and originality of solutions for an ill-defined problem-solving task. While AI-assisted participants perceived tasks as easier and requiring less mental effort, their intrinsic interest remained unchanged. The discussion emphasized the potential of human-AI collaboration to augment creativity in educational contexts, underscoring the need for intentional design in curricula to foster critical thinking and metacognitive monitoring when integrating AI tools.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA24-11515S" target="_blank" >GA24-11515S: Učení se s ChatGPT: proč a jak studující využívají ChatGPT</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů