Sportovní hvězda jako výsledek akumulace sportovního kapitálu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F16%3A33159429" target="_blank" >RIV/61989592:15510/16:33159429 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2016.52.4.271" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2016.52.4.271</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2016.52.4.271" target="_blank" >10.13060/00380288.2016.52.4.271</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sportovní hvězda jako výsledek akumulace sportovního kapitálu
Popis výsledku v původním jazyce
Článek navazuje na debatu o postavení známých sportovců, sportovních hvězd, v současné kultuře. Na rozdíl od většiny sociologické produkce se soustředí na oblast jen omezeně medializovaného a profesionalizovaného sportu. Ukazuje, že koncept sportovní hvězdy není výlučný pouze pro "velké" sporty. Na základě empirických dat z případové studie z oblasti bazénového plavání představuje proces ustavení sportovní hvězdy "malého" sportu jako produktu praktik jeho aktérů. S využitím teorie Pierra Bourdieu popisuje konstrukci hvězdy jako důsledek akumulace sportovního kapitálu ve sportovním sub-poli a identifikuje jednotlivé faktory, na jejichž základě je sportovní kapitál utvářen. Na základě těchto faktorů (a jejich interpretace aktéry) jsou konstruovány dva typy sportovní hvězdy sub-pole. Rozlišujícím znakem těchto hvězd je míra autenticity, kterou reprezentují. Autenticita je představena jako cenná distinktivní hodnota v poli soudobého sportu. Jen ta část sportovní struktury, která je uznána jako autentická, je schopna produkovat "skutečné" hvězdy (v protikladu k mediálním celebritám).
Název v anglickém jazyce
Sports Stars as Accumulations of Sporting Capital
Popis výsledku anglicky
The article describes how exceptional athletes become sports stars. Unlike most sociological papers, its target is the locally situated sporting subculture, only partly professionalised and medialised, examined in the example of a top-level swimming club in Brno. It draws on Pierre Bourdieu's theory of symbolic capital to present a case study of a specifi c sporting sub-culture based on qualitative methods, most notably in-depth interviews, unobtrusive observation, and document analysis. The sports star is here envisioned as the product of an accumulation of the sporting capital of members of a sporting club, the basic factors of which are the various types of capital the swimmers possess (social, cultural, physical, or material) and, especially, the degree to which the particular types of capital are accepted and acknowledged by other members of the swimming club. Two types of swimming star are identifi ed. The authentic star is a successful athlete who respects the values and norms of the top-level club. By contrast, the inauthentic star ignores some of the values or disrupts the relative autonomy of the swimming sport by becoming overly involved with the mass media. The swimmers' relationship with the media emerges as crucial; how much they object to or benefi t from the infl uence of the media defi nes the authenticity of the swimmers' status in the swimming club.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Svazek periodika
52
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
535-556
Kód UT WoS článku
000383921200003
EID výsledku v databázi Scopus
—