Vliv edukačního programu se cvičením na adherenci k terapii CPAP u pacientů se syndromem obstrukční spánkové apnoe – kazuistické sdělení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F22%3A73618404" target="_blank" >RIV/61989592:15510/22:73618404 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11130/22:10470396 RIV/00064203:_____/22:10470396
Výsledek na webu
<a href="http://www.pneumologie.cz/cislo/2128/1-2022/" target="_blank" >http://www.pneumologie.cz/cislo/2128/1-2022/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv edukačního programu se cvičením na adherenci k terapii CPAP u pacientů se syndromem obstrukční spánkové apnoe – kazuistické sdělení
Popis výsledku v původním jazyce
Úvod: V České republice dlouhodobou dostatečnou adherenci k terapii kontinuálním přetlakem (CPAP) vykazuje asi 70 % pacientů se syndromem obstrukční spánkové apnoe (OSA). Důležitým prostředkem pro udržení či zvýšení těchto hodnot může být dodatečná a opakovaná edukace ahrnující i instruktáž ke cvičení. To v současné době není v tuzemských podmínkách běžně využíváno. Proto bylo cílem zjistit, jak opakovaná edukace s instruktáží ke cvičení ovlivní adherenci pacientů k používání CPAP terapie. Soubor a metodika: 6 pacientů se syndromem OSA podstoupilo vstupní edukaci, polovina z nich kromě úvodní edukace absolvovala 4týdenní edukačně motivační program zahrnující instruktáž ke cvičení pod dohledem fyzioterapeuta. Druhá polovina byla pouze edukována, bez dodatečné intervence. Data o adherenci pacientů byla extrahována ze systému AirView, který zaznamenává aktivitu používaného přístroje. Výsledky a závěr: Výsledky naznačují pozitivní vliv edukačně-motivačního programu na adherenci pacientů se syndromem OSA. Dodatečná a opakovaná edukace a motivace včetně instruktáže ke cvičení by se tak mohla stát novou úlohou fyzioterapeuta v rámcimultidisciplinárního týmu věnujícího se léčbě pacientů se syndromem OSA.
Název v anglickém jazyce
The effect of education programme with exercise on CPAP adherence in patients with obstructive sleep apnea syndrome – case study
Popis výsledku anglicky
Background: In the Czech Republic, about 70 % of patients with obstructive sleep apnea syndrome (OSA) report long-term positive adherence to continuous positive airway pressure 2 (CPAP) therapy. Important factors for achieving or improving these values are additional and repeated education and motivation including exercise training. These factors are nowadays not ordinary standards in the Czech Republic, therefore the main aim of our pilot study was to assess the effect of education with exercises on CPAP adherence in patients with OSA. Patients and Methods: 6 patients with OSA syndrome were included in this pilot study. They were divided into two groups – three patients underwent 4 weeks educative-motivational program under the control of a physiotherapist and three patients underwent just education. The data of adherence to CPAP therapy were excluded from the AirView system, which records the activity of machine use. Results and Conclusion: The results indicate a positive impact of an education program with exercises on the adherence to CPAP therapy in patients with OSA syndrome. Additional and repeated education and motivation with exercises could be a new possible role of physiotherapists in multidisciplinary OSA management.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
30304 - Public and environmental health
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Pneumologica et Phthiseologica
ISSN
1213-810X
e-ISSN
—
Svazek periodika
82
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
26-33
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—