Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kritický pohled na vybrané aspekty vědecké argumentace na téma Geneze barokního hoboje

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156462%3A54510%2F22%3A00000014" target="_blank" >RIV/62156462:54510/22:00000014 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://jamusica.jamu.cz/?p=956#more-956" target="_blank" >https://jamusica.jamu.cz/?p=956#more-956</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kritický pohled na vybrané aspekty vědecké argumentace na téma Geneze barokního hoboje

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek upozorňuje na nedostatek aktuálních informací o vzniku a zdokonalování nástroje zvaného barokní hoboj. Prostřednictvím aktuálních anglojazyčných výzkumů autorka tohoto článku zpochybňuje mezi hobojisty známý „mýtus“ o Hotteterrovi a Philidorovi jako o „vynálezcích barokního hoboje“. Hlavním účelem tohoto výzkumu je upozornit hudební vědce, pedagogy a studenty-hobojisty na nedostatek relevantních a ověřených informací o tomto tématu v českém jazyce. Neméně důležitým cílem je potřeba zdůraznit význam pravidelné revize vzdělávacích materiálů na středních a vysokých uměleckých školách souvisejících s metodikou výuky hry na hoboj a historií nástroje. Autorka tohoto článku se domnívá, že pro každého interpreta je důležité znát historii svého nástroje, pochopit, jakými etapami technického vývoje procházel a jak se měnil v čase, uvědomit si, jaké místo zaujímal jeho nástroj v různých historických epochách hudebního života společnosti. To je důležité nejen pro celkový vývoj interpreta, ale také pro správnou interpretaci děl určitých epoch a hudebních stylů. Inovace studie spočívá ve znovuotevření otázek, o kterých se v české hudební vědě mnoho let nemluvilo. Hlavním závěrem článku je „odhalení“ ustáleného názoru o tom, kdo a kdy „vynalezl“ barokní hoboj. Tyto relevantní informace najdou v budoucnu své místo v učebnicích a dalším výzkumu.

  • Název v anglickém jazyce

    A critical look at selected aspects of the scientific argumentation on the Genesis of the Baroque oboe

  • Popis výsledku anglicky

    The article draws attention to the lack of up-to-date information on the origin and improvement of the instrument called the baroque oboe. Through recent English-language research projects, the author of this article challenges the well-known “myth” among oboists that Hotteterre and Philidor were the “inventors of the baroque oboe”. The main purpose of this research project is to draw the attention of music scholars, educators, and students-oboists to the lack of relevant and verified information on this topic in the Czech language. An equally important goal is the need to emphasise the importance of regular review of educational materials at secondary and higher art schools related to the methodology of teaching the oboe and the history of the instrument. The author of this article believes that it is important for every performer to know the history of his/her instrument, to understand the stages of its technical development and how it has changed over time, to realise the place of his/her instrument in different historical epochs of the musical life of society. This is important not only for the overall development of the performer, but also for the correct interpretation of works of certain eras and musical styles. The innovation of the study lies in the reopening of questions that have not been discussed in Czech musicology for many years. The main conclusion of the article is to “reveal” the established opinion about who “invented” the baroque oboe and when. This relevant information will find its place in future textbooks and other research.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    JAMUsica

  • ISSN

    2694-7579

  • e-ISSN

    2694-7579

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    39-43

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus