Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dějiny hudebního vzdělávání v českých zemích a některé strategie nové vzdělávací koncepce

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F23%3A43967205" target="_blank" >RIV/49777513:23420/23:43967205 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dějiny hudebního vzdělávání v českých zemích a některé strategie nové vzdělávací koncepce

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Všeobecně vzdělávací předmět Hudební výchova má v českém výchovném a vzdělávacím systému své pevné místo, které odpovídá jeho tradičnímu historickému postavení a společenskému významu. Cílem hudební výchovy je seznamovat žáky s bohatstvím hudební kultury české i zahraniční a jejím prostřednictvím rozvíjet jejich estetické cítění i etické a světonázorové postoje. V současné době má naše hudební výchova velmi kvalitní a dobře promyšlenou koncepci, která odpovídá jak psychologickým předpokladům člověka pro komunikaci s hudbou, tak i historickému vývoji hudby. V české hudebně vzdělávací tradici nalezneme i mnohé progresivní prvky, jimiž se naše hudební výchova může úspěšně prezentovat v mezinárodním srovnání. Progresivní trendy z historie vývoje předmětu, které současná koncepce hudební výchovy přejímá, a zároveň i potřeby inovací a modernizace současného stavu hudební výchovy se staly předmětem úvah a bádání kolektivu pedagogů Katedry hudební výchovy a kultury Fakulty pedagogické ZČU a také podnětem k sepsání této monografie.Ucelený stručný pohled na dějinný vývoj hudebního vzdělávání u nás se zřetelem k jeho progresivním prvkům, které nezřídka přebírá současná koncepce hudební výchovy u nás i v některých dalších zemích, poskytuje Marie Slavíková v první a třetí kapitole. Důraz je kladen rovněž na proměny a vývoj hudebněpedagogického myšlení ve 20. století a na procesy vedoucí ke vzniku tzv. nové koncepce hudební výchovy v 70. letech minulého století. Díky vynikajícímu tvůrčímu týmu je tato koncepce stále aktuální a platná i v současnosti. Vznikem současné koncepce hudební výchovy a jejími základními principy, integrativitou a tvořivostí se autorka zabývá v kapitole 4. České země patřily v 18. století mezi nejvýznamnější hudební regiony střední Evropy. Velmi dobrá pověst tehdejších českých hudebníků byla výsledkem kvalitního systému hudebního vzdělávání, který vycházel z hudebního školení uplatňovaného tehdy na neapolských konzervatořích. Podrobné výsledky zahraničních výzkumů a českého bádání ohledně vzdělávání mladých hudebníků, historicky fundované pojednání o hudebním vzdělávání u církevních řádů jezuitů a piaristů a zejména pak o výukových metodách významných hudebních pedagogů současnosti čerpajících z historických tradic přináší kapitola Víta Aschenbrennera. Téma současné koncepce hudební výchovy dále rozvíjí Veronika Růžičková v páté kapitole. Autorka se zabývá výzvou, kterou přináší současná reforma vzdělávání, a to požadavkem na individualizovaný přístup k žákům a ohledem na jejich různorodé potřeby při výuce všech předmětů včetně hudební výchovy. Požadavek na individualizaci je reakcí na skutečnost, že vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu se účastní žáci s rozmanitými hudebními předpoklady, s různými socioekonomickými a kulturními podmínkami osobního rozvoje i s dalšími rozdílnostmi. Autorka seznamuje s cíli a trendy danými vládním dokumentem Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Připojila též vlastní výzkum možností a mezí individualizace v heterogenní třídě při hodinách hudební výchovy na 1. stupni základní školy, s jehož výsledky čtenáře seznamuje. Profesní příprava učitelů hudební výchovy je v současné době velmi komplexní záležitostí. Kromě oborových poznatků a specifických hudebních dovedností je nezbytné, aby reflektovala mimo jiné i praktické potřeby organizace hudebního a kulturního života. V poslední kapitole autorka Soňa Bařtipánová přibližuje výuku oborového předmětu základy managementu v hudbě v procesu vzdělávání studentů hudební výchovy v bakalářském studijním programu hudba ve vzdělávání. Seznamuje s přípravou, organizací, průběhem a výsledky realizovaného výzkumu, který je součástí výuky předmětu a v němž se budoucí učitelé seznamují se základními principy hudebního managementu, tedy odvětví, které propracovává organizaci uměleckých realizací a je tedy jednou z předpokládaných oblastí kulturně organizačních aktivit učitelů hudební výchovy.

  • Název v anglickém jazyce

    The history of music education in the Czech lands and some strategies of the new educational concept

  • Popis výsledku anglicky

    The general education subject of Music Education has a firm place in the Czech educational system, which corresponds to its traditional historical position and social significance. The aim of music education is to acquaint pupils with the richness of Czech and foreign musical culture and through it to develop their aesthetic sensitivity and ethical and worldview attitudes. Currently, our music education has a very good and well thought-out concept, which corresponds to both the psychological prerequisites of a person for communication with music and the historical development of music. In the Czech music education tradition we can also find many progressive elements, which can successfully present our music education in international comparison. The progressive trends from the history of the development of the subject, which the current concept of music education adopts, as well as the needs of innovation and modernisation of the current state of music education, became the subject of reflection and research of the collective of teachers of the Department of Music Education and Culture of the Faculty of Education of the University of ZČU and also the impetus for writing this monograph.Marie Slavíková provides a comprehensive brief view of the historical development of music education in the Czech Republic, with regard to its progressive elements, which are often adopted by the current concept of music education in the Czech Republic and in some other countries, in the first and third chapters. Emphasis is also placed on the changes and development of music pedagogical thinking in the 20th century and on the processes leading to the emergence of the so-called new concept of music education in the 1970s. Thanks to an excellent creative team, this concept is still relevant and valid today. The emergence of the current conception of music education and its basic principles, integrity and creativity, are discussed by the author in Chapter 4.The Czech lands were one of the most important musical regions of Central Europe in the 18th century. The very good reputation of Czech musicians at that time was the result of a high-quality system of music education, which was based on the musical training applied at the Neapolitan conservatories at that time. The detailed results of foreign research and Czech research into the education of young musicians, a historically informed discussion of music education in the Jesuit and Piarist orders, and especially the teaching methods of prominent contemporary music teachers drawing on historical traditions, are presented in Vít Aschenbrenner&apos;s chapter. Veronika Růžičková further develops the topic of the current concept of music education in Chapter 5. The author deals with the challenge posed by the current educational reform, namely the requirement for an individualised approach to pupils and taking into account their diverse needs in teaching all subjects, including music education. The demand for individualisation is a response to the fact that mainstream education involves pupils with diverse musical aptitudes, different socio-economic and cultural conditions for personal development and other differences. The author introduces the goals and trends set out in the government&apos;s document Education Policy Strategy 2030+. She also includes her own research on the possibilities and limits of individualisation in a heterogeneous classroom during music education lessons at primary school level 1, the results of which she presents to the reader. The professional preparation of music teachers is currently a very complex issue. In addition to disciplinary knowledge and specific musical skills, it is essential to reflect, among other things, the practical needs of the organisation of musical and cultural life. In the last chapter the author Soňa Bařtipánová presents the teaching of the subject Fundamentals of Management in Music in the education process of music education students in the Bachelor&apos;s degree programme Music in Education. She introduces the preparation, organisation, course and results of the research carried out as part of the course, in which the future teachers are introduced to the basic principles of music management, a branch that elaborates the organisation of artistic performances and is therefore one of the expected areas of cultural and organisational activities of music education teachers.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-261-1138-2

  • Počet stran knihy

    183

  • Název nakladatele

    Západočeská univerzita v Plzni

  • Místo vydání

    Plzeň

  • Kód UT WoS knihy