Představení vybraných tvůrců instrumentálního divadla a jeho možných pedagogických východisek
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156462%3A54510%2F23%3A00000003" target="_blank" >RIV/62156462:54510/23:00000003 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-22023" target="_blank" >https://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-22023</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Představení vybraných tvůrců instrumentálního divadla a jeho možných pedagogických východisek
Popis výsledku v původním jazyce
Studie pojednává o tématu instrumentálního divadla, o němž není v současné době v České republice publikováno mnoho textů. Jak už z názvu vyplývá, důraz je zde kladen na představení interpretů a skladatelů, konkrétně narozených po roce 1970 , kteří se tomuto uměleckému odvětví věnují, nikoli hloubkovému rozboru samotného žánru, čímž se autorka textu podrobně zabývá ve své diplomové práci, která mimo jiné obsahuje seznam literatury o tomto tématu vydané v českém jazyce. Níže zmíněné osobnosti lze těžko systematizovat, jelikož se ve všech případech jedná o autory využívající mnoho různých nejsoudobějších prostředků (živá elektronika, pohyb, experimentální hudební nástroje a techniky hry, speciálních textů atd.), jejich díla jsou tak multiplatformní a výrazově i významově bohatá, proto jsou nesnadno zařaditelná do jednotlivých kategorií. Autorka článku se zaměřuje především na hráče na bicí nástroje, jelikož sama hru na perkuse vystudovala, tudíž má do této problematiky hluboký vhled. V neposlední řadě text obsahuje návrh možného způsobu výuky instrumentálního divadla na vysokých uměleckých školách. Toto téma je však velmi obsáhlé a hodilo by se na samostatnou studii, proto záměrem této části článku není přinést detailně propracovaný studijní plán, ale pouze nastínit přijatelná pedagogická východiska.
Název v anglickém jazyce
Introduction of selected composers of instrumental theater and possible pedagogical possibilities of this genre
Popis výsledku anglicky
The article deals with instrumental theatre, which is not very well-known in the Czech Republic. The text introduces the new generation of performers and composers occupying this genre. They represent a fraction of instrumental theatre representatives, though. Although the artists mentioned above work with different media and tools (live electronics, stage movement, experimental music instruments, extended techniques of playing, working with texts, etc.), their work is rich in meanings and expressions. Last but not least, the article discusses the possibility of teaching instrumental theatre in conservatories and academies, which is quite rare not only in Czechia but also abroad. It mentions a few institutions providing education in performance and other subjects relative to instrumental theatre.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opus musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Svazek periodika
55/2023
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
6-19
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—