Estetika umění mimu Étienna Decrouxe
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156462%3A54530%2F18%3A00000042" target="_blank" >RIV/62156462:54530/18:00000042 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Estetika umění mimu Étienna Decrouxe
Popis výsledku v původním jazyce
Decrouxovu estetiku tedy můžeme popsat následovně: divadlo pohybu, které nazval „umění mimu“, odsouvá stranou konvencionalizované znaky (chápané nejen jako slova, ale i jako gesta a mimiku nonverbální komunikace) a pracuje především se souborem znaků (jako je třeba obraz nebo jisté expresivní znaky), jejichž nositelem je vlastní tělesná přítomnost a vystupování performera (výstavba postojů, modulace energie či sil zapojených do pohybů a postoje). Estetika mimu vychází převážně z tak zvaného „přirovnání“ a jen minimálně z příběhu či vyprávění, protože mu skromnost či přísné vymezení prostředků umožňují popisovat pouze „vývoj“. Vzhledem k tomu, že je mim znázorňující umění, nedovede se obejít bez jistého odkazování. Jeho specifičnost ale spočívá v tom, jak se pracuje s oním „jak“. Právě v něm, a nikoli v pojmu, spatřuje Decroux hlavní pilíř a podstatu zpracovávaného namětu či “materiálu”.
Název v anglickém jazyce
Aesthetics of Étienne Decroux's Mime
Popis výsledku anglicky
Decroux's aesthetics can be described as follows: the theater of motion, which he called "mime art", puts aside conventionalized characters (understood not only as words but also as gestures and mimics of non-verbal communication) and works primarily with a set of characters (such as an image or a certain expressive characters), the bearer of which is the performer's own physical presence and performance (constructing attitudes, modulating energy or forces involved in movements and attitudes). The mime's aesthetics is largely based on the so-called "similarities" and only minimally from the story or narrative, because the modesty or strict definition of the instrument allows him to describe only "development". But its specificity lies in how it works with the "how". In the "how" and not in the concept Decroux sees the main pillar and essence of the subject matter or "material".
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Přednášky o divadle a umění 2
ISBN
9788074601392
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
175-184
Počet stran knihy
388
Název nakladatele
Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—