Tradice výuky sociologie venkova a zemědělství pro zemědělské inženýry v Brně.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F04%3A00002356" target="_blank" >RIV/62156489:43110/04:00002356 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tradice výuky sociologie venkova a zemědělství pro zemědělské inženýry v Brně.
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá třemi časovými úseky, v nichž se realizovala výuka sociologie venkova a zemědělství pro zemědělské inženýry v Brně.V každé z etap bylo třeba prosazovat užitečnost předmětu pro zemědělsky orientované absolventy a vyjasnit jeho vztah kobecné sociologii. Po prvé byla zavedena rurální sociologie jako předmět výuky v roce 1935/36 a docentem pro tento obor byl jmenován Tomáš Čep.Po 2. světové válce byla výuka obnovena a dokonce vznikla první samostatná katedra sociologie venkova v českýchzemích ve školním roce 1947/48, ale po únoru 1948 byl předmět z výuky vyřazen a prof. Čep vězněn z politických důvodů v Leopoldově. Období 1965-1969 znamenalo druhou etapu výuky sociologie vesnice a zemědělství (ovšem se zaměřením na socialistickou zemědělskou velkovýrobu) a skončilo opět z politických důvodů na začátku období "normalizace". Třetí start výuky předmětu se datuje rokem 1990. Öpět se měnil v důsledku společenských, politických a ekonomických změn předmět zájmu rurální soci
Název v anglickém jazyce
The Tradition of Rural Sociology Courses for Agricultural Engineers in Brno
Popis výsledku anglicky
The article deals with three periods into which the teaching of rural sociology to future agricultural engineers in Brno could be divided. In each of rhese periods, it was necessary to justify the need and purpose of the classes on this rather specialized segment of sociology in the context of an agricultural university and to clarify its relation to social science in general. For the first time, the subject of rural sociology was introduced into the curriculum in the academic year of 1935/36, with Tomáš Čep appointed as a lecturer.After the World War Two, teaching was commenced again. The first independent department of rural sociology was formed here during the academic year of 1947/48, but after the communist coup in 1948, the subject was dropped off the curriculum and Professor Čep was held a political prisoner in the Leopoldov prison. The period between 1965-1969 represented the second phase in rural sociology teaching. This time around, the emphasis was placed upon the circumstan
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2004
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Zemědělské školství, výzkum a osvěta jako předpoklad hospodářského a sociálního rozvoje venkova v 19. a 20. století
ISBN
80-86185-38-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
217-223
Název nakladatele
Slovácké muzeum
Místo vydání
Uherské Hradiště
Místo konání akce
—
Datum konání akce
—
Typ akce podle státní příslušnosti
—
Kód UT WoS článku
—