Model spravedlivé a efektivní environmentální silniční daně z osobních vozidel
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F15%3A43888143" target="_blank" >RIV/62156489:43110/15:43888143 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Model spravedlivé a efektivní environmentální silniční daně z osobních vozidel
Popis výsledku v původním jazyce
Systémy zdaňování osobních silničních motorových vozidel v členských státech EU je třeba sjednotit a založit na principu všeobecné environmentální daně. Zkoumáním teoretických modelů a možností praktické aplikace zjišťujeme, že toho je možné dosáhnout zavedením emisních hodnot CO2 v gramech na realizovaný kilometr do základu roční silniční daně každého provozovaného osobního vozidla. U starších vozidel, kde je emisní údaj nedostupný, je možné kalkulovat teoretické emise pomocí identifikace závislosti emisí, objemu motoru a roku první registrace novějších vozidel. Stanovujeme také kalkulační vzorce sazby environmentální silniční daně v peněžních jednotkách za jednotku emise. Pak lze kvantifikovat daňovou povinnost každého osobního vozidla, identifikovatinkaso environmentální silniční daně a konfrontovat jej zpětně s vyčíslenou hodnotou emisních externalit produkovaných provozem osobních vozidel.
Název v anglickém jazyce
Fair and Effective Environmental Road Tax on Passenger Vehicles
Popis výsledku anglicky
Systems of taxation of passenger motor vehicles in the EU countries should be based on the principle of general environmental tax. We have established that this is feasible through introduction of CO2 emission values in grams per kilome-tre driven into the annual tax base of each operated car. Theoretical values of emissions in old vehicles may be calculated through the identification of depend-ence of emission levels on the engine capacity and year of the first registration of newer cars. We also determine calculation formulas of the environmental road tax rate in monetary units per emission unit. The tax liability for each pas-senger vehicle and revenue from environmental road tax may then be identified and compared with the quantified level of externalities caused by emissions gen-erated by car traffic.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AE - Řízení, správa a administrativa
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TD010219" target="_blank" >TD010219: Software zohledňující environmentální principy zdaňování silničních motorových vozidel v České republice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Ekonomický časopis
ISSN
0013-3035
e-ISSN
—
Svazek periodika
63
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
524-541
Kód UT WoS článku
000361270600005
EID výsledku v databázi Scopus
—