Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Fiskální nástroje v silniční dopravě z environmentálního hlediska

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F20%3A43918491" target="_blank" >RIV/62156489:43110/20:43918491 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Fiskální nástroje v silniční dopravě z environmentálního hlediska

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Osobní a nákladní silniční motorová doprava je jedním z klíčových odvětví moderních tržních ekonomik a výstavba či obnova současné dopravní infrastruktury je tak nezbytností zabezpečující další rozvoj ekonomiky jako celku. Sektor dopravy je významnou součástí ekonomických systémů. Kromě pozitivních efektů ale generuje externí náklady přenášené na ostatní subjekty. Politická reprezentace jednotlivých členských zemí tak usiluje o získání dostatečných finančních zdrojů, které mají zajistit zlepšení kvality dopravní infrastruktury a s ní bezprostředně související omezení vlivu dopravy na životní prostředí či zdraví obyvatelstva. Všechny tyto cíle členské země Evropské unie zajišťují jednotlivými nástroji daňové a poplatkové politiky, kdy hlavními nástroji je výběr časového poplatku nebo výkonového poplatku za využívání vybraných částí dopravní infrastruktury v dané členské zemi. Silniční doprava je v České republice zatížena registračním poplatkem a silniční daní. Daně z pořízení a vlastnictví silničních vozidel by v zemích Evropské unie měly podle vědeckých prací ve shodě s dokumenty Evropské unie nebo OECD korespondovat s externími náklady způsobenými touto formou dopravy zboží a osob. Lze konstatovat, že v České republice tomu tak v současné době není. Registrační poplatek nelze považovat za environmentální nástroj vůbec. Nezohledňuje žádný parametr externích nákladů dopravy, ani nezvýhodňuje žádná vozidla s environmentálně příznivějším dopadem. Právě zde se však nabízí prostor pro environmentální jednotnou klouzavou všeobecnou daň založenou na emisích CO2. Silniční daň v České republice využívá pouze zástupné znaky některých externích nákladů dopravy (globální znečištění ovzduší u osobních vozidel, náklady na infrastrukturu u nákladních vozidel a návěsů). Daň je selektivní, což se jeví jako značně nespravedlivé. Daň nezohledňuje konkrétní emise lokálního ani globálního znečištění ovzduší. Nezohledňuje ani náklady hlučnosti, či zástupné znaky nákladů na dopravní nehody. Proto se jeví jako vhodnější zaměření na proměnné ukazatelů lokálního i globálního znečištění zahrnuté v programu COPERT pod záštitou agentury EEA. Sazby mohou být stanoveny klouzavě. Daň by měla být všeobecná. Zásadním požadavkem kladeným na fiskální nástroje státu a tedy i environmetální daně včetně daně silniční je, aby kromě svého primárního určení nezpůsobovaly jiné deformace na trhu. Za tímto účelem jsou při využití dat o registrovaných osobních vozidlech v České republice stanoveny a zkoumány četnosti hodnot těchto parametrů a jejich rozdělení v rámci stanovených intervalů. Výsledky ukazují, že parametr objemu motoru je ovlivňován nejen požadavky na užitné vlastnosti vozidla, ale je také deformován jinými vlivy, mezi které lze zařadit i silniční daň. Její sazby by tedy měly být nastaveny proporcionálně, popřípadě klouzavě progresivně. Parametr hmotnosti osobních vozidel zřejmě není ovlivněn deformujícími vlivy. Některé země Evropské unie se snaží zohledňovat emise CO2 generované sektorem dopravy prostřednictvím environmentální registrační daně. Bylo zjištěno, že ze 13 zemí Evropské unie aplikujících registrační daň u osobních vozidel dle emisí CO2 se k optimu blíží pouze daň aplikovaná v Rakousku. V dalších pěti zemích byly identifikovány nedostatky především z hlediska stupňovitosti nebo lokálního či globálního poklesu zkoumaných sazeb. V ostatních zemích je nastavení registrační daně v podstatě neslučitelné s požadavkem nedistorzního působení. I méně inkasně významné a sociálně méně citlivé daně v podobě environmentální registrační daně je třeba nastavovat tak, aby je bylo možné označit za spravedlivé a nedistorzní. Silniční doprava je v České republice zatížena také formou časových poplatků nebo formou mýtného systému. V jednotlivých vybraných členských zemích Evropské unie (Německo, Rakousko, Polsko a Slovensko) jsou identifikovány jimi uplatňované systémy zpoplatnění provozu silničních motorových vozidel na zpoplatněných úsecích, s důrazem na zahrnutí environmentálního aspektu do konstrukce těchto forem zatížení provozu silničních motorových vozidel. Dále je zde provedeno vymezení objemu finančních prostředků, které jsou uplatňovanými systémy zpoplatnění v členských zemích získávány na obnovu či výstavbu dopravní infrastruktury. Nakonec Jsou jednotlivé země zhodnoceny v přímé vazbě na konkrétní environmentální prvek nebo jeho zástupný znak, který je v systému časového či výkonového zpoplatnění aplikován. Provedli jsme dále analýzu právních norem upravujících problematiku časového zpoplatnění provozu vozidel v České republice a ostatních členských státech Evropské unie. Konstruovaný model časového poplatku vychází ze stanovených předpokladů, které jsou determinovány potřebou vycházející ze současných podmínek, které ovlivňují provozování v současné době zpoplatněných kategorií osobních vozidel a lehkých užitkových vozidel. Provádíme zde také komparaci příjmů plynoucích ze současného systému časového poplatku s příjmy plynoucími z navrženého modelu časového poplatku pro Českou republiku. Nakonec se zabýváme problematikou zpoplatnění negativních externalit způsobovaných dopravou formou výkonového zpoplatnění provozu na pozemních komunikacích. Je zde provedena rešerše současného stavu uplatňování výkonových poplatků spojených s provozem silničních motorových vozidel v členských zemích Evropské unie. Důraz rešerše je kladen na zakomponování environmentálních prvků do uplatňovaných systémů výkonového zpoplatnění členských zemí. Samotná konstrukce modelu výkonového zpoplatnění v podmínkách České republiky vychází ze stanovených předpokladů modelu a současně je inspirována výkonovým zpoplatněním, které je v současné době aplikováno v Německu a Rakousku. Nově konstruovaný model si klade za cíl zakomponování environmentálního prvku v podobě hluku do výkonového zpoplatnění provozu na území České republiky a také zvýšení celkového inkasa poplatku v souladu se záměry Ministerstva dopravy ČR.

  • Název v anglickém jazyce

    Environmental aspects of fiscal instruments in road transport

  • Popis výsledku anglicky

    Personal and cargo road transport is one of the key sectors of modern market economies and the development or renewal of the current transport infrastructure is a necessary step to ensure the further development of the economy. The transport sector is one of the important components of economic systems. Besides positive effects, it is also a source of external costs transferred to other entities. The political representation of the individual member states endeavor to obtain sufficient financial resources to ensure the improvement of the quality of the transport infrastructure and its directly related constraints on the environment and the health of the population. These entire EU member states&apos; objectives are provided by individual tax and fee policy instruments, where the main tools are the choice of a time fee or a performance fee for the use of selected parts of transport infrastructure in a given country. Road transport in the Czech Republic is subject to the registration fee and the road tax. Taxes on the acquisition and ownership of road vehicles should correspond to the external costs of road transport of goods and persons in accordance not only with the results of scientific research but also with European Union or OECD documents. It can be said that this is not the case in the Czech Republic. The registration fee can not be considered as an environmental instrument at all. It does not take into account any parameter of external costs of transportation nor it does not favor any environmentally- friendly vehicles. Therefore there is a possibility to apply general environmental uniform and sliding scale registration tax. Road tax in the Czech Republic uses only the substitute variables of some external transport costs (global air pollution for passenger cars, infrastructure costs for lorries and semi-trailers). The tax is selective, which is unfair. The tax does not take into account either specific emissions of local or global air pollution, nore the noise costs or the substitute variable of the traffic accidents costs. Therefore, it would be appropriate to focus at least on the substitution variables of local pollution indicators. Rates can be set in a sliding scale. Above all, the road tax should be general. One of the basic requirements for the fiscal system of a country is that taxes serve their primary purpose, but do not cause other distortions of the market. This also applies to environmental taxes, including road tax. The data of registered passenger cars in the Czech Republic were used and the frequency of occurrence of these parameters and their distribution across pre-defined intervals were examined. The results show that the parameter of engine capacity is affected not only by the requirements for utility characteristics of a vehicle but is also distorted by other features, road tax being one of them. Therefore, the road tax rates should be set as proportionate or flexibly progressive. The weight parameter is apparently not affected by distorting effects. Some of the European Union member states try to tackle the issue of CO2 emissions generated by the transport sector through environmental registration taxes. The aim of the present research is to ascertain whether they use distorting and unfair parameters represented in particular by graduated progressive rates. Tax parameters consisting of average and marginal rates, taxes or nominal rates for 26,100 cases are calculated for various CO2 emission levels in passenger cars. We determine the optimal shape of such parameters from the point of grades, shape and progression and we identify differences from the optimum in the monitored countries. It was found out that from the 13 countries of the European Union that use vehicle registration tax on passenger cars based on CO2 emissions, only Austria applies a tax that approximates the optimum. In five countries, we identified imperfections consisting in the graduated nature or local or global decrease in the rates examined. Registration taxes in the remaining countries are basically incompatible with the requirement of nondistortion. Even those taxes that do not generate significant revenues and are less socially sensitive, as the case is with the environmental registration tax, must be designed in a manner that is fair and non-distorting. Road transport in the Czech Republic is subject to the time fees or a tolling system. In individual member states of the European Union (Germany, Austria, Poland and Slovakia), there are applied road toll charging systems, with the emphasis put on the inclusion of an environmental aspect in the design of these forms of road traffic. We also include a definition of the amount of funds that are applied to member states charging systems for the renewal or development of transport infrastructure. At the end, individual countries are evaluated in a direct relationship to a particular environmental element or its substitute character, which is applied in the time or performance charging system. This publication includes the analysis of legal standards regulating the issue in the Czech Republic and in the EU countries. The outcome of the contribution is a constructed model of a time-based fee, based on pre-defined assumptions which were determined by needs ensuing from the current conditions that affect the operation of chargeable passenger cars and light commercial vehicles. We also compare receipts from the current system of time-based fees with receipts resulting from the proposed model of time-based fees for the Czech Republic. We also deal with the issues of charging negative externalities from transport through a fee based on distance traveled, imposed on road motor traffic. The description of the current state of charging such fees related to road motor traffic in the European Union member states is provided first. The overview focuses on environmental elements which were incorporated into the current toll systems in the EU countries. The construction of the model of fees based on distance traveled in the Czech Republic is based on pre-defined assumptions and is inspired by the systems currently applied in Germany and Austria. Standard methods of scientific work are applicable in the construction of the model. The data sources used in the paper are primary data related to the issue and are obtained from public institutions. The newly constructed model aims at the incorporation of an environmental element in the form of noise into the toll system of the Czech Republic and at increasing total receipts from tolls in line with the plans of the Czech Ministry of Transport.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50206 - Finance

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7623-040-8

  • Počet stran knihy

    78

  • Název nakladatele

    Akademické nakladatelství CERM s.r.o.

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy