Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Drag reduction of semi-trailer aerodynamic devices determined by two different methods

Identifikátory výsledku

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Drag reduction of semi-trailer aerodynamic devices determined by two different methods

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Actual trend in transport is the decreasing of the energy consumption and GHG production. One way how to decrease these two attributes is the reduction of aerodynamic drag using additional aerodynamic devices on semi-trailers. The paper presents the results of their influence measured by using two different methods. The results were obtained by performing coastdown tests and they were compared with outputs obtained by the measurements in the wind tunnel. The driving test consists of the coastdown test on flat straight track protected from the wind impact. The current velocity was measured by the GPS sensor. The vehicle deceleration was used for the acting driving resistances counting-one of them is the air drag-drag coefficient. The results were compared with drag coefficient values examined in a wind tunnel test on a scaled truck model done by authors.

  • Název v anglickém jazyce

    Drag reduction of semi-trailer aerodynamic devices determined by two different methods

  • Popis výsledku anglicky

    Actual trend in transport is the decreasing of the energy consumption and GHG production. One way how to decrease these two attributes is the reduction of aerodynamic drag using additional aerodynamic devices on semi-trailers. The paper presents the results of their influence measured by using two different methods. The results were obtained by performing coastdown tests and they were compared with outputs obtained by the measurements in the wind tunnel. The driving test consists of the coastdown test on flat straight track protected from the wind impact. The current velocity was measured by the GPS sensor. The vehicle deceleration was used for the acting driving resistances counting-one of them is the air drag-drag coefficient. The results were compared with drag coefficient values examined in a wind tunnel test on a scaled truck model done by authors.

Klasifikace

  • Druh

    Jimp - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Tehnicki vjesnik

  • ISSN

    1330-3651

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    27

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    HR - Chorvatská republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    1378-1384

  • Kód UT WoS článku

    000581774100003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85092617906