Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aerodynamic force coefficients of an ice-accreted bridge cable in low and moderately turbulent wind

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F20%3A00531972" target="_blank" >RIV/68378297:_____/20:00531972 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1016/j.jweia.2020.104335" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.jweia.2020.104335</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jweia.2020.104335" target="_blank" >10.1016/j.jweia.2020.104335</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Aerodynamic force coefficients of an ice-accreted bridge cable in low and moderately turbulent wind

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study deals with the effects of wind turbulence on the mean aerodynamic drag, lift and moment coefficients of a stationary ice-accreted section model of a bridge cable for different wind angles of attack. The experiments were conducted in the Reynolds number range between 2,5⋅10E4 and 1,36⋅10E5. While the yawed/inclined cable model was experimentally iced in a climatic wind tunnel, the development of the ice shape was registered using photogrammetry. Later on, the ice-accreted model was reproduced on a smaller scale via three-dimensional printing. For the model in cross-flow, a series of wind tunnel tests were performed in low and moderately turbulent flow conditions with turbulence intensities of 3% and 12%, respectively. The obtained results were compared with those obtained experimentally for a circular smooth cylinder. The principal finding is that the flow turbulence significantly reduces the drag coefficient.

  • Název v anglickém jazyce

    Aerodynamic force coefficients of an ice-accreted bridge cable in low and moderately turbulent wind

  • Popis výsledku anglicky

    This study deals with the effects of wind turbulence on the mean aerodynamic drag, lift and moment coefficients of a stationary ice-accreted section model of a bridge cable for different wind angles of attack. The experiments were conducted in the Reynolds number range between 2,5⋅10E4 and 1,36⋅10E5. While the yawed/inclined cable model was experimentally iced in a climatic wind tunnel, the development of the ice shape was registered using photogrammetry. Later on, the ice-accreted model was reproduced on a smaller scale via three-dimensional printing. For the model in cross-flow, a series of wind tunnel tests were performed in low and moderately turbulent flow conditions with turbulence intensities of 3% and 12%, respectively. The obtained results were compared with those obtained experimentally for a circular smooth cylinder. The principal finding is that the flow turbulence significantly reduces the drag coefficient.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-04695S" target="_blank" >GA19-04695S: Aerodynamická odezva válce s povrchovou drsností v kritickém a přechodovém režimu Reynoldsova čísla</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics

  • ISSN

    0167-6105

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    205

  • Číslo periodika v rámci svazku

    October

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    104335

  • Kód UT WoS článku

    000573403600009

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85090167994