Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Assessment of Market Dominant Position in the European Union

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43310%2F17%3A43911333" target="_blank" >RIV/62156489:43310/17:43911333 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/62156489:43410/17:43911333

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ece.pefka.mendelu.cz/sites/default/files/imce/ECE2017_fin.pdf" target="_blank" >https://ece.pefka.mendelu.cz/sites/default/files/imce/ECE2017_fin.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Assessment of Market Dominant Position in the European Union

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Articles 101 and 102 of the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU) are aimed at regulation of competition, and preventing undertakings who hold a dominant position in a market from abusing that position respectively. The paper discusses the problem of abusing of market dominance position by enterprises. The objective is to analyze how the European Union and singular European states intervene to solve this kind of market problem to make sure that the objectives of perfect competition are saved. A qualitative investigation of four particular cases in the EU was carried out. The paper presents different cases of market dominance and the results of intervention of the EU Court of Justice, and other National courts. The study found out pronounced cases of Google and breach of Articles 101, and 102 of the TFEU i.e. over rival shopping services, Railway Freight Sector (SNCF), Orange and Outremer Telecom, and Société Nouvelle des Yaourts de Littée (SNYL) whose case have heard and their fines accorded for abusing their dominant position in the common market area. Ceteris paribus, the study concludes that, abusive behavior is a positional strategy and not as result of marketplace factors. The study recommends that competition offices in the member states carry out knowledge sharing activities for businesses/companies, but also keep a focus since abuse of dominant position is real.

  • Název v anglickém jazyce

    Assessment of Market Dominant Position in the European Union

  • Popis výsledku anglicky

    Articles 101 and 102 of the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU) are aimed at regulation of competition, and preventing undertakings who hold a dominant position in a market from abusing that position respectively. The paper discusses the problem of abusing of market dominance position by enterprises. The objective is to analyze how the European Union and singular European states intervene to solve this kind of market problem to make sure that the objectives of perfect competition are saved. A qualitative investigation of four particular cases in the EU was carried out. The paper presents different cases of market dominance and the results of intervention of the EU Court of Justice, and other National courts. The study found out pronounced cases of Google and breach of Articles 101, and 102 of the TFEU i.e. over rival shopping services, Railway Freight Sector (SNCF), Orange and Outremer Telecom, and Société Nouvelle des Yaourts de Littée (SNYL) whose case have heard and their fines accorded for abusing their dominant position in the common market area. Ceteris paribus, the study concludes that, abusive behavior is a positional strategy and not as result of marketplace factors. The study recommends that competition offices in the member states carry out knowledge sharing activities for businesses/companies, but also keep a focus since abuse of dominant position is real.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Enterprise and Competitive Environment: Conference Proceedings

  • ISBN

    978-80-7509-499-5

  • ISSN

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    41-47

  • Název nakladatele

    Mendelova univerzita v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Brno

  • Datum konání akce

    9. 3. 2017

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000427306200005