Access to data from smart cars – does Article 102 TFEU open it up?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F29142890%3A_____%2F24%3A00049596" target="_blank" >RIV/29142890:_____/24:00049596 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.inderscienceonline.com/doi/pdf/10.1504/IJATM.2024.144516" target="_blank" >https://www.inderscienceonline.com/doi/pdf/10.1504/IJATM.2024.144516</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Access to data from smart cars – does Article 102 TFEU open it up?
Popis výsledku v původním jazyce
The paper addresses the issue of making available the data, features and automotive resources that are necessary for a competitive aftermarket to function and thrive. This issue is analysed specifically from the perspective of EU competition law, namely its prohibition of abuse of dominance. The analysis addresses the question of when a car manufacturer is in a dominant position and whether Article 102 TFEU can be applied when it denies or impedes access to data, functions and resources of the car it produces. While it is shown that there are some possibilities for using Article 102 TFEU, a more effective solution to the problem is likely to be an ex-ante regulation directly imposing obligations on car manufacturers.
Název v anglickém jazyce
Access to data from smart cars – does Article 102 TFEU open it up?
Popis výsledku anglicky
The paper addresses the issue of making available the data, features and automotive resources that are necessary for a competitive aftermarket to function and thrive. This issue is analysed specifically from the perspective of EU competition law, namely its prohibition of abuse of dominance. The analysis addresses the question of when a car manufacturer is in a dominant position and whether Article 102 TFEU can be applied when it denies or impedes access to data, functions and resources of the car it produces. While it is shown that there are some possibilities for using Article 102 TFEU, a more effective solution to the problem is likely to be an ex-ante regulation directly imposing obligations on car manufacturers.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50500 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
International Journal of Automotive Technology and Management
ISSN
1741-5012
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CH - Švýcarská konfederace
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
441-459
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85219160824