Předpoklady efektivity paměťových technik
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43310%2F20%3A43917743" target="_blank" >RIV/62156489:43310/20:43917743 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.icolleconference.cz/files/341-icolle-2019.pdf" target="_blank" >https://www.icolleconference.cz/files/341-icolle-2019.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Předpoklady efektivity paměťových technik
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je výsledkem dlouhodobého psychologicko-pedagogického výzkumu, který zkoumá vztah krátkodobé vizuální paměti k dominanci jedné z mozkových hemisfér vzhledem k využívání paměťových mnemotechnických technik. Výzkum probíhá v rámci seberozvojového kurzu pro studenty středních škol v ČR o technikách efektivního učení od roku 2017. Kurz se zaměřuje na výuku paměťových technik (paměťový palác, LOCI, story-telling), které studenti mohou využít např. při maturitě. Autoři představují výsledky výzkumu z celkového vzorku 357 účastníků, kteří podstoupili kvantitativní psychologické měření a zkoumání. Příspěvek představuje relace ve vymezené skupině účastníků, kteří dosáhli nejlepšího zlepšení paměti (zlepšení o více než 100 %), skupina A. V této skupině pak zkoumá podskupiny (B1, B2, B3) v relacích k pohlaví a k dominanci pravé mozkové hemisféry - podskupinu s nejlepšími výsledky pro zapamatování "slov", nejlepší pro zapamatování "piktogramů" (obrázků) a nejlepší skupinu pro zapamatování "slov" i "piktogramů". Výzkum potvrdil hypotézu autorů, že pravá mozková hemisféra má zásadní vliv na schopnost paměti, protože pravá mozková hemisféra je spojená zejména se schopností imaginace. Určujícím faktorem pro zlepšení paměti u středoškolských je dle výsledků výzkumu schopnost rozvíjení individuální představivosti.
Název v anglickém jazyce
Prerequisite for the efficiency of memory techniques
Popis výsledku anglicky
The article is a result of a long-term psychological-pedagogical research that explores the relationship of short-term visual memory to the dominance brain hemispheres due to the use of memory mnemonics. The research is carried out as part of a self-development course for high school students in the Czech Republic on effective learning techniques, held since 2017. The course focuses on teaching memory techniques (memory palace, LOCI, story-telling), which students can use, for example, for graduation. Authors present research results from a total of 357 participants who underwentquantitativepsychologicalmeasurements andinvestigations.Thepaperpresents relations in a defined group of participants who achieved the best memory improvement (improvement by more than 100%), as a group A. In this group, it examines subgroups (as a groups B1, B2, B3) in relation to gender and dominance of right brain hemisphere - subgroup with the best results to remember "words", the best to remember "pictograms" (pictures) and the best group to remember "words" and "pictograms" together. The research confirmed the authors' hypothesis that the right brain hemisphere has a major influence on memory ability, because the right brain hemisphere is mainly associated with the ability of imagination. The determining factor for improving memory at secondary school is the ability to develop individual imagination, according to research results.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2019
ISBN
978-80-7509-702-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
156-167
Název nakladatele
Mendelova univerzita v Brně
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
17. 9. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—