Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Geometrická představivost studentů technických oborů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F17%3A73585872" target="_blank" >RIV/61989592:15410/17:73585872 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2017.020" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2017.020</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/tvv.2017.020" target="_blank" >10.5507/tvv.2017.020</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Geometrická představivost studentů technických oborů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Negativním fenoménem současné vzdělanostní společnosti je nízká úroveň geometrické prostorové představivosti. Pro vysokoškolské studenty technických oborů to nemusí znamenat jenom větší problémy při samotném studiu, ale může se to projevit i jako limitující faktor v jejich případné tvůrčí činnosti v budoucím zaměstnání. K řešení této situace je třeba provést důkladnou analýzu úrovně představivosti a navrhnout způsob a metody, jak tuto úroveň zvýšit. Vyjdeme-li z nejnovějších výzkumů odborníků na vzdělávání předškoláků a nejmladších školáků, které poukazují na skutečnost, že vlivem ICT technologií manuální zručnost dětí rapidně klesá, nabízí se myšlenka, že i v případě geometrické představivosti analyzované skupiny může hrát roli skutečnost, že vlivem ICT technologií se vysokoškolští studenti setkávají stále častěji jen s 3D animacemi prostorových těles namísto klasických fyzických modelů. Na základě analýzy úrovně geometrické představivosti byly k rozvoji této představivosti navrženy metody založené na zkoumání grup zákrytových pohybů různých těles, tedy speciálních podgrup symetrických grup. Klíčovým prvkem je zde kompozice těchto pohybů, které jsou interpretovány schématy ve vhodném digitálním prostředí, které umožňuje tyto pohyby realizovat. Byly sestrojeny grupy zákrytových pohybů vybraných těles v prostředí MS Excel. Byl realizován pilotní e-learningový kurz „Rozvíjení geometrické představivosti vysokoškolských studentů technických oborů“. Bylo provedeno testování a následné vyhodnocení výsledků testů zkoumajících geometrickou představivost studentů technických oborů. Výsledky testování neukázaly, že zkoumání grup zákrytových pohybů různých těles signifikantně ovlivňuje úroveň geometrické představivosti vysokoškolských studentů technických oborů. Tento výsledek byl do jisté míry očekáván. V dalším výzkumu se autoři zaměří na práci s fyzickými, nikoliv virtuálními, 3D modely.

  • Název v anglickém jazyce

    Spatial Imagination among Students of Engineering

  • Popis výsledku anglicky

    The negative phenomenon of today&apos;s educational society is the low level of geometric spatial imagination. For students in technical disciplines it doesn’t have to mean more problems during the study but it can also be a limiting factor in their possible creative work in future employment. To address this situation, it is necessary to conduct a thorough analysis of the level of imagination and propose the methods how to increase this level. If we come out of the latest research of education experts for pre-school education and the youngest pupils which point to reality that the influence of ICT technology on manual skills of children is rapidly decreasing, it offers the idea that even in the case of the geometric imagination of the analyzed group may be affected by the fact that by the influence of ICT technologies students meet increasingly only with 3D animations of space objects instead of conventional physical models. Based on an analysis of the level of geometric imagination there were developed methods to develop imagination based on examining groups of eccentric movements of different objects - special subgroups of symmetric groups. The key element here is the composition of these movements which are interpreted in a suitable digital environment which enables these movements to realize. There were built groups of eccentric movements of selected objects in MS Excel. There was implemented a pilot e-learning course called Developing the geometric imagination of students in technical disciplines. Testing and subsequent evaluation of tests results examining the geometric imagination of students in technical disciplines were performed. The test results did not show that exploring the group of eccentric movements of different objects significantly influences the level of geometric imagination of student in technical disciplines. This result was to some extent expected. In further research, the authors will focus on working with physical, not virtual, 3D models.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Trendy ve vzdělávání

  • ISSN

    1805-8949

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    145-151

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus