Uplatnění ověřené technologie na přívěsu s hybridním pohonem podvozku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43410%2F19%3A43916565" target="_blank" >RIV/62156489:43410/19:43916565 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Uplatnění ověřené technologie na přívěsu s hybridním pohonem podvozku
Popis výsledku v původním jazyce
Vyvážecí traktorová souprava je vybavena hybridním trakčním pohonem podvozku s akumulací elektrické energie, která vytvářená gravitační silou při jízdě ze svahu a dosud běžně také při mechanickém brzdění přeměňovaná na teplo, bude tímto systémem ukládána v akumulátoru. Tato energie bude následně využita k elektrickému pohonu zdvojené nápravy VTS. Akumulátory budou taktéž dobíjeny při malém odběru výkonu z tažného prostředku. Instalací elektrického pohonu na jednu nebo dvě nápravy VTS dále dojde k navýšení maximálního výkonu celé soupravy dopravního stroje což je významné zejména v převážně extrémních terénních podmínkách lesních porostů. Nová technika bude ekonomičtější a ekologičtější s ohledem na spotřebu PHM, zvýší okamžitý disponibilní příkon pohonu v extrémních podmínkách a omezí prokluz kol podvozku vyvážecí traktorové soupravy na svazích. Podstatné omezení hlukového a vibračního zatížení okolí sníží disturbanci především živočišných druhů v ekosystémech. Snížením produkce výfukových plynů bude příznivě ovlivněn zdravotní účinek lesů a tedy i jejich rekreační hodnota.
Název v anglickém jazyce
Application of proven technology on a hybrid chassis trailer
Popis výsledku anglicky
The forwarder tractor is equipped with a hybrid traction drive with accumulation of electric energy, which will be stored in the accumulator by the system, which is generated by gravity when driven from a slope and until now also during mechanical braking converted into heat. This energy will then be used to power the double VTS axle. Accumulators will also be recharged with low power consumption from the towing vehicle. The installation of electric drive on one or two VTS axles further increases the maximum output of the whole transport machine set, which is important especially in mostly extreme terrain conditions of forest stands. The new technology will be more economical and environmentally friendly with regard to fuel consumption, increase instantaneous disposable power input in extreme conditions, and reduce slippage of the chassis wheels on the slope. Significant reduction of noise and vibration load in the surroundings will reduce disturbance of mainly animal species in ecosystems. By reducing the production of exhaust gases, the health effect of forests and thus their recreational value will be favorably affected.
Klasifikace
Druh
Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie
CEP obor
—
OECD FORD obor
40102 - Forestry
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TH02010115" target="_blank" >TH02010115: Vyvážecí traktorová souprava pro dopravu dříví s hybridním pohonem podvozku.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
1 hybridní příkon VTS
Číselná identifikace
1/2019
Technické parametry
Smlouva o uplatnění ověřené technologie byla uzavřena mezi Mendelovou univerzitou v Brně a AGAMA a.s. (Huštěnovská 2001; 686 03 Staré Město, IČ 00544965), Kanonie premonstrátů v Nové Říši (U Kláštera 1, 588 65 Nová Říše, IČ 47366567), 2K Group s.r.o. (sady Pětatřicátníků 172/23, Jižní Předměstí, 301 00 Plzeň 3, IČ 28751086) a SALAJ LES s.r.o. (Pavlínov 21, 594 01 Pavlínov, IČ 01730541). Osobou odpovědnou za jednání ze strany Mendelovy univerzity v Brně je prof. Ing. Jindřich Neruda, CSc., tel: +420 545 134 105; e mail: neruda@mendelu.cz.
Ekonomické parametry
Instalací elektrického pohonu na zdvojenou nápravu soupravy dojde k navýšení maximálního příkonu pohonu podvozku dopravního stroje převážně v extrémních terénních podmínkách lesních porostů, zvýšení svahové dostupnosti o 5%, převážně ke zvýšení rychlosti a zvýšení únosnosti. K nabíjení lithiového akumulátoru dochází při snížení požadavků na výkon traktoru, jízda s prázdným přívěsem, nakládka - vykládka dřeva. Tím dojde mj. i ke snížení množství spotřeby pohonných hmot na jednotku množství přepravy na místo určení a na pracovištích s dlouhou vyvážecí vzdáleností na úložiště.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
62156489
Název vlastníka
Mendelova univerzita v Brně
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—