Maturitní zkouška v československém odborném školství v letech 1948–1953
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43670%2F24%3A43925119" target="_blank" >RIV/62156489:43670/24:43925119 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.31577/histcaso.2024.72.1.5" target="_blank" >https://doi.org/10.31577/histcaso.2024.72.1.5</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31577/histcaso.2024.72.1.5" target="_blank" >10.31577/histcaso.2024.72.1.5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Maturitní zkouška v československém odborném školství v letech 1948–1953
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zaměřuje na historicko-pedagogické téma z oblasti středního odborného vzdělávání. Konkrétně se soustředí na maturitní zkoušky realizované v odborném školství v Československu v letech 1948-1953. Jejím cílem je zachytit podobu maturitní zkoušky v tomto období, její organizaci a průběh. Současně se text ovšem zaměřuje i na praxi, kterou komunistický režim v Československu maturitní zkoušky ovlivňoval, a to včetně důvodů této praxe. Studie je založena na datech získaných zejména prostřednictvím obsahové analýzy dobových dokumentů. Konkrétně řady legislativních norem, různých zákonů, směrnic, vyhlášek atd. zejména z oblasti školství, a několika dobových periodik zaměřených na problematiku (odborného) vzdělávání, která v dané době vycházela, jako byl např. časopis Odborná škola, Nová škola, Jednotná škola či Společenské nauky ve škole. Realizovaný výzkum přináší nové, dosud nikde publikované, výsledky ve dvou rovinách. Na jedné straně přináší pohled na realizaci maturitní zkoušky v odborném školství v prvních letech vlády komunistického režimu v Československu, kdy například byla zcela nově zaváděna jako součást této zkoušky tzv. praktická zkouška. Na druhé straně přináší poznání, že komunistická vláda nevnímala maturitní zkoušky pouze jako prostředek umožňující u žáků finální zhodnocení jejich znalostí a dovedností získaných během studia v některém z oborů odborného vzdělávání, ale i jako nástroj pro posílení hospodářských či politických cílů, obecně k utužení své moci, a to např. omezením možnosti maturitní zkoušku opakovat či hodnocením i ideologických postojů žáka k novému státnímu zřízení a obecně k socialistickým myšlenkám.
Název v anglickém jazyce
The Matura Examination in Czechoslovak Vocational Education, 1948–1953
Popis výsledku anglicky
The study focuses on a topic from the history of teaching methods in the field of secondary vocational education. Specifically, it focuses on the schoolleaving exams conducted in vocational education in Czechoslovakia in the years 1948-1953. Its goal is to capture the form of the matura (schoolleaving) exam in this period, its organization and course. At the same time, however, the text also focuses on the practice by which the communist regime in Czechoslovakia influenced the matura exams, including the reasons for this practice. The study is based on data obtained mainly through the content analysis of documents from the period. Specifically, a number of legislative standards, various laws, directives, decrees, etc., especially in the field of education, and several contemporary periodicals focused on the issue of (vocational) education that were published at that time, such as the magazines Odborná škola, Nová škola, Jednotná škola or Společenské nauky ve škole. The research carried out brings new results, which have not yet been published anywhere, on two levels. On the one hand, it provides an insight into the implementation of the matura examination in vocational education in the first years of the communist regime in Czechoslovakia, when, for example, the so-called practical examination was introduced as part of the matura examination. On the other hand, it brings the knowledge that the communist government did not perceive the school-leaving exams only as a means of enabling pupils to have a final evaluation of their knowledge and skills acquired during their studies in one of the fields of vocational education, but also as a tool for strengthening economic or political goals, generally to consolidate their power, for example, by restricting the possibility of repeating the matura exam or by evaluating the pupil's ideological attitudes towards the new state system and socialist ideas in general.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-24776S" target="_blank" >GA19-24776S: Střední odborná škola v socialistickém Československu pohledem dějin každodennosti. Orálně historické rozhovory s učiteli</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Historický časopis
ISSN
0018-2575
e-ISSN
2585-9099
Svazek periodika
72
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
101-127
Kód UT WoS článku
001193959300005
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85196944836