Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Fatigue Performance of Bituminous Binders Tested by Linear Amplitude Sweep Test

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62243136%3A_____%2F19%3AN0000002" target="_blank" >RIV/62243136:_____/19:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/62243136:_____/19:N0000048

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-29779-4_38" target="_blank" >https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-030-29779-4_38</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-29779-4_38" target="_blank" >10.1007/978-3-030-29779-4_38</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Fatigue Performance of Bituminous Binders Tested by Linear Amplitude Sweep Test

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Fatigue cracking is one of the most important phenomena connected to durability of asphalt pavements. The fatigue resistance of asphalt pavements depends on many factors such as asphalt mixture composition and binder properties. Also temperature of asphalt pavement is important, what is directly related to viscoelastic nature of the bituminous binder. The fatigue cracks may occur within the bitumen (cohesive cracking) or at the bitumen-aggregate interface (adhesion cracking). The cohesive cracking resistance can be evaluated by bitumen testing. The Linear Amplitude Sweep (LAS) test has recently been proposed for fatigue characterization of bituminous binders. The LAS test is performed acc. to AASHTO TP 101 standard. This procedure is based on viscoelastic continuum damage approach to predict binder fatigue life as a function of strain level in the pavement. In the research fatigue performance of three types of binders: paving grade, typically polymer modified and highly polymer modified were evaluated. Tests were performed using the LAS method at temperatures: 5 °C, 10 °C, 20 °C, on samples after RTFOT+PAV aging. Obtained results have shown that each group of binders behave in different way which is connected to its internal network or lack of it. Finally, the best fatigue properties have been presented by highly modified bitumen (HiMA). The paper presents description of the LAS method, test results containing comparison of fatigue characteristics of used binders and conclusions.

  • Název v anglickém jazyce

    Fatigue Performance of Bituminous Binders Tested by Linear Amplitude Sweep Test

  • Popis výsledku anglicky

    Fatigue cracking is one of the most important phenomena connected to durability of asphalt pavements. The fatigue resistance of asphalt pavements depends on many factors such as asphalt mixture composition and binder properties. Also temperature of asphalt pavement is important, what is directly related to viscoelastic nature of the bituminous binder. The fatigue cracks may occur within the bitumen (cohesive cracking) or at the bitumen-aggregate interface (adhesion cracking). The cohesive cracking resistance can be evaluated by bitumen testing. The Linear Amplitude Sweep (LAS) test has recently been proposed for fatigue characterization of bituminous binders. The LAS test is performed acc. to AASHTO TP 101 standard. This procedure is based on viscoelastic continuum damage approach to predict binder fatigue life as a function of strain level in the pavement. In the research fatigue performance of three types of binders: paving grade, typically polymer modified and highly polymer modified were evaluated. Tests were performed using the LAS method at temperatures: 5 °C, 10 °C, 20 °C, on samples after RTFOT+PAV aging. Obtained results have shown that each group of binders behave in different way which is connected to its internal network or lack of it. Finally, the best fatigue properties have been presented by highly modified bitumen (HiMA). The paper presents description of the LAS method, test results containing comparison of fatigue characteristics of used binders and conclusions.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20402 - Chemical process engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LO1606" target="_blank" >LO1606: Rozvoj Centra UniCRE</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    ISAP APE 2019: Proceedings of the 5th International Symposium on Asphalt Pavements & Environment (APE)

  • ISBN

    978-3-030-29779-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    385-394

  • Název nakladatele

    Springer, Cham

  • Místo vydání

  • Místo konání akce

    Padova

  • Datum konání akce

    1. 1. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku