Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Evaluation of bitumen's fatigue resistance - a comparative study

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F23%3A00371426" target="_blank" >RIV/68407700:21110/23:00371426 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1016/j.trpro.2023.11.206" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.trpro.2023.11.206</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.trpro.2023.11.206" target="_blank" >10.1016/j.trpro.2023.11.206</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Evaluation of bitumen's fatigue resistance - a comparative study

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Since asphalt mixtures are based on bituminous binders, a complex organic viscoelastic and time-temperature dependent material, they naturally tend to change their performance. Due to increasing traffic and axle loads, fatigue resistance is one of the most important properties of asphalt materials. The standard procedure of asphalt mixture evaluation is determining their fatigue resistance, but it is also possible to determine the fatigue resistance of bitumen on binders level. This article presents the research results of asphalt binders fatigue resistance, two paving grade bitumens and one polymer modified bitumen, in unaged and aged states. Asphalt binders were tested using three methods according to the Superpave criterion, the time-sweep fatigue test and the linear amplitude sweep test (LAS). Analysis and evaluation of the test results were carried out due to fatigue and time consumption of the testing procedure. In terms of determining the fatigue phenomenon, both in bitumen and asphalt mixture levels, the most critical aspect is the time severity of the tests and the necessity to perform such advanced testing on many test specimens. The results show that the G*.sinδ parameter should not be used to validate the fatigue life of bitumen. The result from fatigue time-sweep and LAS tests appear to give similar outcomes and correlate better, especially the LAS in higher strain levels. Furthermore, regarding test time consumption, LAS requires less time to perform and gives a more flexible approach to determining bitumen fatigue life.

  • Název v anglickém jazyce

    Evaluation of bitumen's fatigue resistance - a comparative study

  • Popis výsledku anglicky

    Since asphalt mixtures are based on bituminous binders, a complex organic viscoelastic and time-temperature dependent material, they naturally tend to change their performance. Due to increasing traffic and axle loads, fatigue resistance is one of the most important properties of asphalt materials. The standard procedure of asphalt mixture evaluation is determining their fatigue resistance, but it is also possible to determine the fatigue resistance of bitumen on binders level. This article presents the research results of asphalt binders fatigue resistance, two paving grade bitumens and one polymer modified bitumen, in unaged and aged states. Asphalt binders were tested using three methods according to the Superpave criterion, the time-sweep fatigue test and the linear amplitude sweep test (LAS). Analysis and evaluation of the test results were carried out due to fatigue and time consumption of the testing procedure. In terms of determining the fatigue phenomenon, both in bitumen and asphalt mixture levels, the most critical aspect is the time severity of the tests and the necessity to perform such advanced testing on many test specimens. The results show that the G*.sinδ parameter should not be used to validate the fatigue life of bitumen. The result from fatigue time-sweep and LAS tests appear to give similar outcomes and correlate better, especially the LAS in higher strain levels. Furthermore, regarding test time consumption, LAS requires less time to perform and gives a more flexible approach to determining bitumen fatigue life.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GF22-04047K" target="_blank" >GF22-04047K: Pokročilé postupy pro stanovení a porozumění únavovému chování asfaltových směsí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of 15th International Scientific Conference on Sustainable, Modern and Safe Transport

  • ISBN

  • ISSN

    2352-1457

  • e-ISSN

    2352-1465

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    748-755

  • Název nakladatele

    Elsevier B.V.

  • Místo vydání

    Amsterdam

  • Místo konání akce

    Mikulov

  • Datum konání akce

    29. 5. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku