Dětská literatura a čtenářská gramotnost v cizím jazyce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F14%3A50002994" target="_blank" >RIV/62690094:18440/14:50002994 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dětská literatura a čtenářská gramotnost v cizím jazyce
Popis výsledku v původním jazyce
Monografie se zabývá využitím původní dětské literatury v procesu vyučování cizím jazykům. Teoretická část publikace mj. rámuje problematiku čtenářské gramotnosti českými kurikulárními dokumenty, představuje dětskou literaturu z historické perspektivy spolu s jejími žánry a funkcemi a charakterizuje čtenářské strategie. Současně dokládá, že lingvodidaktika literárního textu není v kontextu českého školství dosud systematizována a že chybí i jednota v terminologii čtenářských strategií. Předkládá návrh metod práce s literárním textem, jež by měly být nedílnou součástí pregraduální přípravy učitelů, aby do praxe přicházel dobře informovaný učitel, který umí s literárním textem ve výuce jazyka pracovat. Soustředí se na oblast využití dětské literatury v cizojazyčném vyučování nejen jako na prostředek vzdělávání, ale také jako na jeho cíl. Podtrhuje s tím nedílně související mnohočetnost rolí literárního textu, které s jednostranným chápáním textu jako nositele jazykových prostředků mohou
Název v anglickém jazyce
Children´s Literature and Reading Literacy in Foreign Language Education
Popis výsledku anglicky
The monograph focuses on the problem of using children´s literature in the process of foreign language teaching (FLT). It is divided into two parts - theoretical and empirical. The aim of the first part is to frame the topic by Czech curricular documentsand constituents of the teaching-learning process, to present children´s literature from the historical perspective together with its genres and functions and to focus in detail on the skill of reading in the process of FLT. It also characterizes reading strategies, outlines the requirements of the Czech curricular system put on reading and briefly describes the relation between reading and critical thinking. Futher on this part of the monograph focuses on the process of using literary text in FLT itself, and highlights the importance of the influence of the family, school and library on the formation of an engaged reader. It summarizes principles of choosing appropriate literary texts for the FLT process and proposes individual steps
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7435-529-5
Počet stran knihy
211
Název nakladatele
Gaudeamus
Místo vydání
Hradec Králové
Kód UT WoS knihy
—