Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Gender Differences in Characteristics of Giftedness Scale Scores in Preschool Children

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F15%3A50002732" target="_blank" >RIV/62690094:18440/15:50002732 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Gender Differences in Characteristics of Giftedness Scale Scores in Preschool Children

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper deals with gender differences in the total score of Characteristics of Giftedness Scale. Data were obtained in a large-scale screening of intellectual giftedness in pre-schoolers (N = 805). The method has been filled by teachers. The results suggest that 35 (4% of all pre-schoolers) exceptionally gifted children could be expected to enter first grade of elementary school. Interestingly, when looking at gender differences, our screening seems to favour girls as generally more gifted than boys.This difference might be associated with generally faster biological maturation of girls as well as different paths of brain development (young female brain is supposed to be better predisposed to good verbal performance and fine motor skills, which arethe most essential components of school readiness). However, it can be partly also caused by gender stereotypes (all of the evaluators, as well as the author of the screening measure, were women).

  • Název v anglickém jazyce

    Gender Differences in Characteristics of Giftedness Scale Scores in Preschool Children

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with gender differences in the total score of Characteristics of Giftedness Scale. Data were obtained in a large-scale screening of intellectual giftedness in pre-schoolers (N = 805). The method has been filled by teachers. The results suggest that 35 (4% of all pre-schoolers) exceptionally gifted children could be expected to enter first grade of elementary school. Interestingly, when looking at gender differences, our screening seems to favour girls as generally more gifted than boys.This difference might be associated with generally faster biological maturation of girls as well as different paths of brain development (young female brain is supposed to be better predisposed to good verbal performance and fine motor skills, which arethe most essential components of school readiness). However, it can be partly also caused by gender stereotypes (all of the evaluators, as well as the author of the screening measure, were women).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F0426" target="_blank" >GAP407/11/0426: Ready to ask? Informační chování nadaných dětí v pregramotném období</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International journal of early childhood learning

  • ISSN

    2327-7939

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    1-20

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus