Vzdělávání pro život zodpovědný k lidem a přírodě dle J. A. komenského
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F19%3A50016068" target="_blank" >RIV/62690094:18440/19:50016068 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.lipka.cz/soubory/uhk_civis_ucitelske-studijni-programy_web--f11961.pdf" target="_blank" >https://www.lipka.cz/soubory/uhk_civis_ucitelske-studijni-programy_web--f11961.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vzdělávání pro život zodpovědný k lidem a přírodě dle J. A. komenského
Popis výsledku v původním jazyce
Zodpovědnost, kterou bychom chtěli edukačně pěstovat, je především morální či etická zodpovědnost. Naučit jedince trivium či kvadrivium představuje určité pedagogické umění, ale to současná škola obstojně ovládá. Co nám dělá potíže, je formování charakteru čili etická dimenze vzdělávacího úsilí. Proto se zde na ni zaměříme. Nebudeme zde pojednávat různé etické teorie jako například deontologická etika, pragmatická etika, etika ctnosti apod., nebudeme zde ani vykládat jednotlivé metodologické přístupy, jako jsou deskriptivní etika, normativní etika, aplikovaná atd. Půjde tu o tři základní dimenze nebo rozměry, které obsahuje každá etika, resp. etická výchova. Konkrétně jde o tzv. individuální etiku, sociální etiku a meta-etiku. Je-li jakékoli jednání zodpovědné, tj. dobré, je dobré na úrovni individuální, sociální i meta-etické.
Název v anglickém jazyce
Education for life responsible to people and the nature according to J. A. Comenius
Popis výsledku anglicky
The responsibility we would like to cultivate in educational terms is primarily moral or ethical responsibility. Teaching an individual a trivium or a quadrivium is a certain pedagogical art, but this is well-established in contemporary school. What makes us trouble is the shaping of the character or ethical dimension of the educational effort. That is why we will focus on it here. We will not discuss various ethical theories such as deontological ethics, pragmatic ethics, virtue ethics, etc., nor will we explain individual methodological approaches such as descriptive ethics, normative ethics, applied ethics, etc. There will be three basic dimensions that each ethics, respectively. ethical education. Specifically, the so-called individual ethics, social ethics and meta-ethics. If any action is responsible, ie good, it is good at the individual, social and meta-ethical level.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Učitelské studijní programy a formování občanských a sociálních kompetencí
ISBN
978-80-7435-755-8
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
14-21
Počet stran knihy
267
Název nakladatele
Gaudeamus
Místo vydání
Hradec Králové
Kód UT WoS kapitoly
—