Psychologie v přípravě budoucích učitelů: diskurzy studijních textů vybraných psychologických předmětů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F19%3A50016432" target="_blank" >RIV/62690094:18440/19:50016432 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1205" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1205</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2018.1205" target="_blank" >10.14712/23362189.2018.1205</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Psychologie v přípravě budoucích učitelů: diskurzy studijních textů vybraných psychologických předmětů
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá otázkou aktuální role psychologie v přípravě budoucích učitelů, která je nahlížena prostřednictvím diskurzu studijních textů doporučovaných v rámci studia dvou psychologických předmětů − psychologie sociální a psychologie pedagogické. Studie využila smíšeného výzkumného přístupu a kombinovala metodu diskurzivní analýzy s obsahovou kvantitativní analýzou a analýzou latentních tříd. Nominace studijních textů do analýzy proběhla na základě aktuálních sylabů učitelských studií pro 2. stupeň základních škol všech pedagogických fakult v České republice. Celkový počet analyzovaných jednotek čítal 113 studijních textů. Metodou diskurzivní analýzy bylo identifi kováno pět kvalitativně odlišných repertoárových konstrukcí, které se v diskurzu studijních textů zařazených do studia příslušných disciplín uplatňují. Obsahová kvantitativní analýza přinesla porovnání četností a proporcí ve využívání těchto konstrukcí v celkovém rozsahu i s ohledem na příslušný předmět. Získané výsledky jsou interpretovány s ohledem na širší aktuální kontext profesní přípravy učitelů a diskutována jsou rovněž omezení studie.
Název v anglickém jazyce
Psychology in the Training of Future Teachers: Psychology in the Training of Future Teachers: discourses of study texts on selected subjects in psychology
Popis výsledku anglicky
Th e contribution deals with the question of the current role of psychology in the training of future teachers. Th e theme is approached through the discourse of the study texts recommended as part of courses in two psychology subjects - social psychology and educational psychology. We used a mixed research approach combining the method of discursive analysis with quantitative analysis of contents and analysis of latent classes. Th e selection of study texts for analysis was made on the basis of the current syllabi of teacher training courses for the 2nd degree of basic school at all education faculties in the Czech Republic. Th e overall number of units analysed amounted to 113 study texts. Discursive analysis led to identifi cation of fi ve qualitatively distinct repertoire constructions that are applied in the discourse of the study texts included in the research. Quantitative contents analysis allowed us to compare the frequency and proportional appearance of these constructions overall and with reference to each psychology subject. Th e results are interpreted with an eye to the broader contemporary context of teacher training and the limitations of the study are also discussed.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
69
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
33
Strana od-do
4-36
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—