Pohledy na diagnostiku školní připravenosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F21%3A50018684" target="_blank" >RIV/62690094:18440/21:50018684 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pohledy na diagnostiku školní připravenosti
Popis výsledku v původním jazyce
Včasná pedagogická diagnostika v oblastech, které určují následnou školní (ne)úspěšnost dítěte, může podpořit snahu o dosažení prevence obtíží ve vzdělávání upřednostňovanou před hašením požáru ve chvíli, kdy se nedostatek projevil jako bariéra v dosahování školních úspěchů. Cílem této monografie je shrnout a představit výsledky dvouletého projektu zaměřeného na pedagogickou diagnostiku a zasadit je do kontextu stále diskutovaného tématu školní připravenosti a odkladu školní docházky. Za použití diagnostického nástroje iSophi autorky otestovaly dětí v mateřských školách a přípravných třídách, porovnaly jejich výsledky s výsledky rodičovských dotazníků a mapovaly přístupy učitelů mateřských škol k diagnostice dětí předškolního věku. Ze závěrů vyplývá, že diagnostický materiál iSophi se prokázal jako přínosný ukazatel a zároveň uživatelsky příjemný nástroj pro učitele, a také si získal oblibu u rodičů, kteří si utvořili lepší představu o tom, co všechno školní připravenost obnáší. Autorky vnímají tento výsledek pozitivně, avšak zdůrazňují, že se jedná pouze o první krok. Dalším důležitým krokem je proměna získaných výsledků ve vhodné intervenční kroky, a to ve škole i v domácím prostředí, pro které je zapotřebí spolupráce všech stran trojúhelníku: dítěte, rodiče a učitele.
Název v anglickém jazyce
Views on school readiness diagnostics
Popis výsledku anglicky
Early pedagogical diagnostics in the areas that determine the child's subsequent school success/failure can support the efforts to achieve prevention of educational difficulties, which is preferred to firefighting at a time when the deficiency proved to be a barrier to achieving school success. The aim of this monograph is to summarize and present the results of a two-year project focused on pedagogical diagnostics and to place it in the context of the still-discussed topic of school readiness and postponement of school attendance. Using the iSophi diagnostic tool, the authors tested children in kindergartens and preparatory classes, then compared their results with the results of parent questionnaires and finally mapped the approaches of kindergarten teachers to the pedagogical diagnostics of preschool children. The findings show that iSophi diagnostic material has proven to be a useful indicator as well as a user-friendly tool for teachers, and it has also gained popularity among parents, who now have a better idea of what school readiness entails. The authors perceive this result positively, but emphasize that this is only the first step. Another important step is the transformation of the obtained results into appropriate intervention steps, both at school and at home, which require the cooperation of all sides of the triangle: the child, parents and teachers.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7465-508-1
Počet stran knihy
130
Název nakladatele
P. Mervart
Místo vydání
Červený Kostelec
Kód UT WoS knihy
—