Poezie Petra Nikla v kontextu trendů současné poezie pro děti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F23%3A50021015" target="_blank" >RIV/62690094:18440/23:50021015 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dokumenty.osu.cz/pdf/kcd/slovoaobraz/slovoaobraz-13-1.pdf" target="_blank" >https://dokumenty.osu.cz/pdf/kcd/slovoaobraz/slovoaobraz-13-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Poezie Petra Nikla v kontextu trendů současné poezie pro děti
Popis výsledku v původním jazyce
Básnické sbírky Petra Nikla významně přispěly k vývoji současné poezie pro děti. Niklovy knihy poutají pozornost od počátku nového milénia. Jejich společným znakem je multimodalita, která se manifestuje v jeho dílech prozaických i básnických. Někdy pečlivě promyšlené, jindy zdánlivě náhodné propojování textu, ilustrace a hudby činí Niklovo dílo atraktivním pro cílového příjemce. Interpretace textu po četbě tak není uzavřenou položkou, neboť další roviny textu odhaluje specifická ilustrace, případně hudba. Hudební doprovod nebo dobře zvolené zvukové efekty, zasahující do rytmu básně, ukazují cílovému příjemci nový rozměr textu, což je jeden ze způsobů, jak u dětí budovat vztah ke kráse slov, ale též k umění v jeho celistvosti. Specifičnost Niklova díla je ve studii demonstrována na vybraných textech ze dvou básnických sbírek (Niklův Blázníček a Hudebníček), které považujeme za reprezentativní počiny autorovy tvorby. experimentální básně Petra Nikla určují trendy v poezii pro děti, proto bylo básnické dílo tohoto autora zasazeno do kontextu inovací v dětské poezii, které měly svůj počátek v devadesátých letech 20. století a propsaly se do trendů v současné poezii pro děti.
Název v anglickém jazyce
PETR NIKL'S POETRY IN THE CONTEXT OF TRENDS IN CONTEMPORARY POETRY FOR CHILDREN
Popis výsledku anglicky
The poetry collections of Petr Nikl have significantly contributed to the development of contemporary poetry for children. Nikl’s books have been attracting attention since the beginning of the new millennium. Their common feature is multimodality, which manifests itself in his prose and poetic works. Sometimes carefully thought out, sometimes seemingly random connections of text, illustration, and music make Nikl’s work attractive to the target recipient. The interpretation of the text after reading is not a closed item, as other layers of the text are revealed by specific illustrations or music. Musical accompaniment or well-chosen sound effects, affecting the rhythm of the poem, show the target recipient a new dimension of the text, which is one way to build a relationship with the beauty of words, but also with art in its entirety. The specificity of Nikl’s work is demonstrated in the study on selected texts from two poetry collections (Nikl’s Blázníček and Hudebníček), which we consider to be representative achievements of the author’s work. Petr Nikl’s experimental poems set trends in poetry for children, which is why the poetic work of this author was placed in the context of innovations in children’s poetry, which began in the 1990s and wrote into the trends in contemporary poetry for children.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovo a obraz v komunikaci s dětmi
ISSN
1805-1464
e-ISSN
1805-1464
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
26-37
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—