Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hlavní oltář piaristického kostela Nalezení sv. Kříže v Litomyšli

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F24%3A50021686" target="_blank" >RIV/62690094:18440/24:50021686 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hlavní oltář piaristického kostela Nalezení sv. Kříže v Litomyšli

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text pojednává o zaniklém hlavním oltáři bývalého piaristického kostela Nalezení sv. Kříže v Litomyšli, který ve své době patřil k nejskvělejším objektům svého druhu ve střední Evropě. Podoba zaniklého Trevisaniho obrazu Ukřižování Krista je zde sledována na základě známých i nově objevených malířových skic a modellett k litomyšlskému plátnu (New Haven, Teplice, Strasbourg, Amherst). Vzhled architektury oltáře a jeho sochařské výzdoby je rekonstruována dle obdobných a soudobých prací architekta Kaňky a sochaře Brauna. Sledována je rovněž možná multiplikace soch oltáře v oblasti litomyšlského regionu. Následně je obecnější fenomén monumentálního hlavního oltáře z dvacátých let 18. století studován na základě komparací s obdobnými objekty, které povětšinou navrhl architekt Jan Blažej Santini-Aichel. Závěrem je uvedeno několik soudobých příkladů z oblasti Moravy, Rakouska a Bavorska.

  • Název v anglickém jazyce

    The main altar of the Piarist church of the Finding of Saint Cross in Litomyšl

  • Popis výsledku anglicky

    The study deals with the now defunct main altar of the Piarist Church of the Finding of Saint Cross in Litomyšl, which in its time (1728-1775) was one of the most magnificent objects of its kind in Central Europe. The form of Travisani´s painting of Crucifixion of Christ, which burned in the church fire, is traced here based on the known and newly discovered painter´s sketches ant modellini for the Litomyšl canvas. The present appearance of the altar architecture and its sculptural decoration is reconstructed according to similar and contemporary works by the architect Kaňka and the sculptor Braun.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Piaristé v Litomyšli

  • ISBN

    978-80-88464-09-9

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    229-254

  • Počet stran knihy

    527

  • Název nakladatele

    Regionální muzeum v Litomyšli, Městská galerie Litomyšl

  • Místo vydání

    Litomyšl

  • Kód UT WoS kapitoly