Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nejen Rotter a Leicher. K účasti brněnských a vídeňských malířů na výzdobách oltářů piaristického kostela v Litomyšli

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F24%3AN0000049" target="_blank" >RIV/75032333:_____/24:N0000049 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nejen Rotter a Leicher. K účasti brněnských a vídeňských malířů na výzdobách oltářů piaristického kostela v Litomyšli

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Nově vystavěný a v dubnu roku 1722 benedikovaný kostel Panny Marie při piaristické koleji v Litomyšli, sám o sobě bezpochyby zajímavý architektonický počin, poskytl ve svém interiéru také řadu příležitostí pro malíře a sochaře. Jeho vybavení je dlouhá desetiletí vnímáno vesměs skrze monumentální obraz proslulého římského malíře Francesca Trevisaniho a tvůrčí účast význačného pražského sochaře Matyáše Bernarda Brauna, kteří se zásadně podíleli na obdivované podobě tehdy pořízeného hlavního oltáře. Ten zcela zanikl po požáru v září roku 1775 a je tak svým způsobem paradoxní, že se nedostalo náležité pozornosti také ostatní bohaté barokní umělecké výzdobě kostela, dodnes z velké části zachované. Ta zahrnuje mimo jiné i vybavení čtyř párů bočních kaplí oltářními architekturami nesoucími obrazy a sochy. Tyto původní barokní oltáře – dochováno jich zůstalo šest z celkového počtu osmi instalovaných v kaplích hlavní lodi a transeptu kostela – se staly zajímavým příkladem prolínání a souhry tvorby domácích, místních umělců (Pacák, Kubík, Dornbacher) s předními reprezentanty velkých uměleckých center Brna (Rotter, Kracker, Etgens) a Vídně (Mathei, Leicher, Fischer, Keller), jejichž tvůrci během čtyřicátých a padesátých let 18. století a poté bezprostředně po roce 1775 neméně zdařile navázali na prvotní počiny pražských umělců Brauna, Noseckého a Bauera a římského malíře Trevisaniho.

  • Název v anglickém jazyce

    Not only Rotter and Leicher. The participation of Brno and Viennese painters in the decoration of altars of the Piarist church in Litomyšl

  • Popis výsledku anglicky

    In April 1722, the newly built and consecrated church of Virgin Mary at the Piarist College in Litomyšl was undoubtedly an interesting architectural structure, whose interior provided many opportunities for painters and sculptors. For many decades its interior was mostly noted for its monumental painting of the famous Roman painter Francesco Trevisani and the work of a prominent Prague sculptor Matyáš Bernard Braun. This greatly admired main altar was destroyed in a fire in September 1775. It is therefore paradoxical that the remaining rich artistic baroque church decoration, which is still largely preserved to this day, has not received due attention. This also includes the furnishings of four pairs of side chapels with altar architecture, paintings and sculptures. These original baroque altars – six of the original eight, installed in the chapels of the main nave and the transept, have been preserved – are an interesting example of the interplay of the local artists (Pacák, Kubík, Dornbacher) with leading artists from the large art centres of Brno (Rotter, Kracker, Etgens) and Vienna (Mathei, Leicher, Fischer, Keller). These decorations created in the 1740s and 1750s, and immediately after 1775, do justice to the initial efforts of Prague artists Braun, Nosecký and Bauer and the Roman painter Trevisani.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Piaristé v Litomyšli

  • ISBN

    978-80-88464-09-9

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    199–227

  • Počet stran knihy

    528

  • Název nakladatele

    Regionální muzeum v Litomyšli a Městská galerie Litomyšl

  • Místo vydání

    Litomyšl

  • Kód UT WoS kapitoly