Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

OPTIMALIZACE PEDAGOGICKÉ EFEKTIVITY: ROLE CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PŘI KULTIVACI DIGITÁLNÍCH A KULTURNÍCH KOMPETENCÍ UČITELŮ

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F24%3A50022028" target="_blank" >RIV/62690094:18440/24:50022028 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://lifelonglearning.mendelu.cz/14/2/0144/" target="_blank" >https://lifelonglearning.mendelu.cz/14/2/0144/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20241402144" target="_blank" >10.11118/lifele20241402144</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    OPTIMALIZACE PEDAGOGICKÉ EFEKTIVITY: ROLE CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PŘI KULTIVACI DIGITÁLNÍCH A KULTURNÍCH KOMPETENCÍ UČITELŮ

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie zkoumá důležitou roli celoživotního vzdělávání při zvyšování digitálních a kulturních kompetencí učitelů, které jsou nezbytné pro vytváření efektivního vzdělávacího prostředí a zároveň jsou nově koncipované v rámci připravovaného RVP ZV. Primárním cílem je vymezit současnou úroveň těchto kompetencí mezi pedagogy a vyhodnotit transformační dopad celoživotního vzdělávání na jejich zlepšení a praktické využití ve třídě. Klíčovým kritériem pro hodnocení kvality zadělávacích institucí (resp. škol) je aktivní zapojení učitelů do jejich profesního rozvoje. To zahrnuje účast v různých vzdělávacích programech zaměřených na inovace v pedagogice a didaktice, implementaci nových výukových metod, organizačních forem a rozvoj klíčových kompetencí. K dosažení komplexního porozumění byl použit smíšený výzkumný design, který integruje kvantitativní průzkumy s kvalitativními rozhovory. Výzkumný vzorek tvořilo 186 učitelů ze základních škol Královéhradeckého kraje. Data byla sbírána pomocí strukturovaných dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů, následně byla analyzována pomocí statistických technik a tematického kódování. Výsledky odhalují významné rozdíly v digitálních a kulturních kompetencích učitelů, což zdůrazňuje kritickou potřebu cílených iniciativ profesníhorozvoje. Kvantitativní data naznačují, že mnohým pedagogům chybí dostatečná způsobilost v jmenovaných oblastech, zatímco kvalitativní poznatky ukazují silnou ochotu učitelů zapojit se do profesních rozvojových aktivit, které dané nedostatky řeší. Studie dále ukazuje, že celoživotní vzdělávání nejen zlepšuje schopnost učitelů integrovat kompetence do svých pedagogických praktik, ale také podstatně zlepšuje celkové vzdělávací výsledky. Výstupy studie podtrhují důležitost celoživotního vzdělávání pro splnění měnících se požadavků moderního vzdělávání dle vzdělávací strategie 2030+ a nově koncipovaných RVP ZV, což v konečném důsledku vede ke zlepšení výkonu žáků a vzdělávací rovnosti. Výsledky výzkumu dokládají význam celoživotního vzdělávání učitelů, které je klíčové pro jejich dlouhodobý profesionální rozvoj a adaptabilitu v rychle se měnícím vzdělávacím prostředí.

  • Název v anglickém jazyce

    Optimisation of Pedagogical Effectiveness: The Role of Lifelong Learning in Enhancing Teachers’ Digital and Cultural Competencies

  • Popis výsledku anglicky

    This study examines the crucial role of lifelong learning in enhancing teachers’ digital and cultural competencies, which are essential for creating an effective educational environment and are newly conceptualised within the upcoming national curriculum framework. The primary objective is to delineate the current level of these competencies among educators and evaluate the transformative impact of lifelong learning on their improvement and practical application in the classroom. The key criterion for assessing the quality of educational institutions (specifically schools) is the active involvement of teachers in their professional development. This includes participation in various educational programmes focused on pedagogical and didactic innovations, implementing new teaching methods, and organisational forms, and developing key competencies. A mixed‑method research design was employed to achieve a comprehensive understanding, integrating quantitative surveys with qualitative interviews. The research sample comprised 186 teachers from primary schools in the Hradec Králové region. Data were collected using structured questionnaires and semi-structured interviews, followed by statistical techniques and thematic coding analysis. The results reveal significant disparities in teachers’ digital and cultural competencies, underscoring the critical need for targeted professional development initiatives. Quantitative data indicate that many educators lack sufficient proficiency in these areas. At the same time, qualitative findings demonstrate a strong willingness among teachers to engage in professional development activities that address these deficiencies. Furthermore, the study shows that lifelong learning not only enhances teachers’ ability to integrate these competencies into their pedagogical practices but also significantly improves overall educational outcomes. The study’s findings highlight the crucial role of lifelong learning in addressing the evolving demands of modern education, aligning with the educational strategy 2030+ and the newly conceptualised national curriculum framework. Ultimately, this leads to improved student performance and educational equity. The research underscores the significance of lifelong learning for teachers, which is crucial for their long-term professional development and adaptability in a rapidly changing educational environment.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Lifelong learning - celoživotní vzdělávání

  • ISSN

    1804-526X

  • e-ISSN

    1805-8868

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    144-166

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus