Faktory prostředí ovlivňující rychlost pohybu chodců ve městě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18450%2F10%3A00003167" target="_blank" >RIV/62690094:18450/10:00003167 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Faktory prostředí ovlivňující rychlost pohybu chodců ve městě
Popis výsledku v původním jazyce
Pokusné osoby procházely po trase, která obsahovala úseky s určitým množstvím přírodních prvků a určitým stupněm intenzity dopravního provozu. Rychlost jejich chůze byla měřena v osmi vybraných úsecích. Skupina posuzovatelů hodnotila charakteristiky úseků. Bylo hodnoceno množství přírodních prvků, intenzita dopravního provozu, hluk, otevřenost prostoru a regenerační kvality prostředí. Rovněž byly v každém úseku popisovány emocionální reakce. Pokusné osoby měly tendenci se pohybovat mírně rychleji v úsecích bez zeleně a s větším dopravním provozem než v úsecích se zelení a s nižším dopravním provozem. Bylo rovněž zjištěno, že úseky, v kterých se osoby pohybovaly pomaleji, mají větší regenerační kvality, a vyvolávají pozitivnější emoce než úseky, v kterách osoby chodily rychleji. Výsledky jsou vysvětlovány pomocí dvou typů reakcí na okolní prostředí, které popsali Mehrabian a Russell (1974. Jako další vysvětlení je použita teorie regenerace pozornosti (Kaplan and Kaplan,1989).
Název v anglickém jazyce
Environmental factors influencing pedestrian speed in cities
Popis výsledku anglicky
Participants were asked to walk inside the city along a route, which consisted of streets with various amounts of vegetation and traffic intensity. The walking speed was measured in eight selected sections. The environmental properties of the sections were estimated by raters, who described a level of naturalness of a place, intensity of traffic, noise, openness of a space, and restorative qualities of a place, as well as emotional reactions in particular sections. Participants tended to walk slightly faster in sections without greenery and with a higher level of traffic than in sections with greenery and with a small level of traffic. Further, it was found that sections, where participants walked slower, had higher restorative qualities and elicited more positive emotions than areas were participants walked faster. The results are discussed in terms of approach and avoidance behavior (Mehrabian and Russell,1974), as well as with the concept of attention restorative theory.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Svazek periodika
54
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
455-471
Kód UT WoS článku
000284340400003
EID výsledku v databázi Scopus
—