Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

When parents and teachers assess intellectual giftedness of preschool children

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18450%2F13%3A50001753" target="_blank" >RIV/62690094:18450/13:50001753 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/62690094:18440/13:50001753

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    When parents and teachers assess intellectual giftedness of preschool children

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper deals with the possibility of using a screening method for the assessment of intellectual giftedness in the preschool age by two groups of persons - nursery teachers and parents. It presents The Characteristics of Giftedness Scale (CGS) for preschool children from Linda Silverman and its translated Czech version that was being verified from the aspect of parallel validity with a standardized IQ test. The CGS was filled in by experienced nursery teachers and by parents of preschool children andtheir assessments were analysed from the aspect of similarity and diversity. The results show that teacher assessment is closer to the IQ test results compared with parents who tend to overestimate their children. Eight items with low agreement betweenthe two groups of respondents were identified and their expected sources discussed.

  • Název v anglickém jazyce

    When parents and teachers assess intellectual giftedness of preschool children

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with the possibility of using a screening method for the assessment of intellectual giftedness in the preschool age by two groups of persons - nursery teachers and parents. It presents The Characteristics of Giftedness Scale (CGS) for preschool children from Linda Silverman and its translated Czech version that was being verified from the aspect of parallel validity with a standardized IQ test. The CGS was filled in by experienced nursery teachers and by parents of preschool children andtheir assessments were analysed from the aspect of similarity and diversity. The results show that teacher assessment is closer to the IQ test results compared with parents who tend to overestimate their children. Eight items with low agreement betweenthe two groups of respondents were identified and their expected sources discussed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F0426" target="_blank" >GAP407/11/0426: Ready to ask? Informační chování nadaných dětí v pregramotném období</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    The new educational review

  • ISSN

    1732-6729

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    34

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    190-199

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus