Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Using DeepL translator in learning English as an applied foreign language – An empirical pilot study

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18450%2F23%3A50020573" target="_blank" >RIV/62690094:18450/23:50020573 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844023058036?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844023058036?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e18595" target="_blank" >10.1016/j.heliyon.2023.e18595</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Using DeepL translator in learning English as an applied foreign language – An empirical pilot study

  • Popis výsledku v původním jazyce

    With the advent of new emerging technologies, machine translation, especially natural machine translation (NMT) and its tools, is being increasingly applied in second language (L2) acquisition. The aim of this study is to investigate the usefulness of machine translation, specifically DeepL Translator, in the second language acquisition process, since it has a great potential to transform foreign language education. The present empirical pilot study describes an experiment dealing with the use of neural machine translation in the process of formal writing (i.e., writing a summary) in a foreign language. Altogether 16 university students learning English as an applied foreign language with C1 level of English proficiency participated in the experiment. The results show differences between pre-test and post-test, and a significant improvement in students&apos; language skills due to the use of DeepL Translator. The questionnaire survey, among other things, reveals positive perceptions of this tool and awareness of improved language skills by the research participants. The findings indicate that purposefully guided working with a NMT tool can contribute to the perceived usefulness of its use in learning English as an applied foreign language. © 2023

  • Název v anglickém jazyce

    Using DeepL translator in learning English as an applied foreign language – An empirical pilot study

  • Popis výsledku anglicky

    With the advent of new emerging technologies, machine translation, especially natural machine translation (NMT) and its tools, is being increasingly applied in second language (L2) acquisition. The aim of this study is to investigate the usefulness of machine translation, specifically DeepL Translator, in the second language acquisition process, since it has a great potential to transform foreign language education. The present empirical pilot study describes an experiment dealing with the use of neural machine translation in the process of formal writing (i.e., writing a summary) in a foreign language. Altogether 16 university students learning English as an applied foreign language with C1 level of English proficiency participated in the experiment. The results show differences between pre-test and post-test, and a significant improvement in students&apos; language skills due to the use of DeepL Translator. The questionnaire survey, among other things, reveals positive perceptions of this tool and awareness of improved language skills by the research participants. The findings indicate that purposefully guided working with a NMT tool can contribute to the perceived usefulness of its use in learning English as an applied foreign language. © 2023

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10700 - Other natural sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Heliyon

  • ISSN

    2405-8440

  • e-ISSN

    2405-8440

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    8

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    "Article number: e18595"

  • Kód UT WoS článku

    001049516900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85166664747