Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pojem nesouměřitelnosti ve společenských vědách

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18460%2F11%3A10068636" target="_blank" >RIV/62690094:18460/11:10068636 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://filosofiednes.ff.uhk.cz/index.php?journal=hen&page=article&op=view&path%5B%5D=56" target="_blank" >http://filosofiednes.ff.uhk.cz/index.php?journal=hen&page=article&op=view&path%5B%5D=56</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pojem nesouměřitelnosti ve společenských vědách

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Některé ze společenských věd spojuje myšlenka "tichého relativizmu". Podíváme-li se totiž pozorně na práce kulturních antropologů a historiků, zjistíme, že ačkoli by váhali veřejně si to přiznat, prakticky sdílejí představu o odlišných, na sebe nepřevoditelných, pojmových schématech. To z nich činí podezřelé z relativizmu. Sdílejí také ideu, že pro toto přesvědčení - přes všechny námitky filozofů - nalézají dostatek empirických podkladů. Ve svém příspěvku vysvětlím pozadí tohoto přesvědčení. Vysvětlím,proč je pro něj klíčová myšlenka nesouměřitelnosti, a pokusím se zvážit, zda Davidsonova základní námitka o "přeložitelnosti" je dostatečně pevná pro to, abychom mohli odmítnout myšlenku nesouměřitelnosti jednou pro vždy. Uvedu příklady podporující podezření, že tzv. empirická zjištění podporující kulturní relativizmus většinou obsahují metodologické či pojmové nepřesnosti či chyby.

  • Název v anglickém jazyce

    Concept of Incommensturability within Social Science

  • Popis výsledku anglicky

    Some social scientists share the ideology of cultural relativism. This is not to say that they overly subscribe to it, the commitment to it is rather implicit to their attitudes. That is, if we take a closer look at the works of many social scientists, we can clearly discern relativistic patterns. In my article, I am going to explain the motivation for such a cultural relativism. I will claim that that the key underlying idea is that of a certain kind of incommensurability. That is mean that the idea ofrelativism stays and falls with the idea of incommensurability. I will discuss whether the Davidsonian approach to relativism via the problem of translability is viable. I will claim that without the possible existence of two distinct conceptual schemesor two distinct languages associated with them there is simply no issue of incommensurablity. I will also claim that most of the so called empirical proofs of cultural relativism are based on conceptual or methodological confusions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP401%2F10%2F0146" target="_blank" >GAP401/10/0146: Ćlověk jako normativní tvor</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Filosofie dnes

  • ISSN

    1804-0969

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    3

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    41-52

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus