Pojem nesouměřitelnosti ve společenských vědách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18460%2F11%3A10068636" target="_blank" >RIV/62690094:18460/11:10068636 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://filosofiednes.ff.uhk.cz/index.php?journal=hen&page=article&op=view&path%5B%5D=56" target="_blank" >http://filosofiednes.ff.uhk.cz/index.php?journal=hen&page=article&op=view&path%5B%5D=56</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pojem nesouměřitelnosti ve společenských vědách
Popis výsledku v původním jazyce
Některé ze společenských věd spojuje myšlenka "tichého relativizmu". Podíváme-li se totiž pozorně na práce kulturních antropologů a historiků, zjistíme, že ačkoli by váhali veřejně si to přiznat, prakticky sdílejí představu o odlišných, na sebe nepřevoditelných, pojmových schématech. To z nich činí podezřelé z relativizmu. Sdílejí také ideu, že pro toto přesvědčení - přes všechny námitky filozofů - nalézají dostatek empirických podkladů. Ve svém příspěvku vysvětlím pozadí tohoto přesvědčení. Vysvětlím,proč je pro něj klíčová myšlenka nesouměřitelnosti, a pokusím se zvážit, zda Davidsonova základní námitka o "přeložitelnosti" je dostatečně pevná pro to, abychom mohli odmítnout myšlenku nesouměřitelnosti jednou pro vždy. Uvedu příklady podporující podezření, že tzv. empirická zjištění podporující kulturní relativizmus většinou obsahují metodologické či pojmové nepřesnosti či chyby.
Název v anglickém jazyce
Concept of Incommensturability within Social Science
Popis výsledku anglicky
Some social scientists share the ideology of cultural relativism. This is not to say that they overly subscribe to it, the commitment to it is rather implicit to their attitudes. That is, if we take a closer look at the works of many social scientists, we can clearly discern relativistic patterns. In my article, I am going to explain the motivation for such a cultural relativism. I will claim that that the key underlying idea is that of a certain kind of incommensurability. That is mean that the idea ofrelativism stays and falls with the idea of incommensurability. I will discuss whether the Davidsonian approach to relativism via the problem of translability is viable. I will claim that without the possible existence of two distinct conceptual schemesor two distinct languages associated with them there is simply no issue of incommensurablity. I will also claim that most of the so called empirical proofs of cultural relativism are based on conceptual or methodological confusions.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP401%2F10%2F0146" target="_blank" >GAP401/10/0146: Ćlověk jako normativní tvor</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filosofie dnes
ISSN
1804-0969
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
41-52
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—