Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Determinants of student participation in higher education governance: the case of student turnout in academic senate elections in Czechia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18460%2F18%3A50014418" target="_blank" >RIV/62690094:18460/18:50014418 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/article/10.1007/s10734-017-0194-1" target="_blank" >https://link.springer.com/article/10.1007/s10734-017-0194-1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10734-017-0194-1" target="_blank" >10.1007/s10734-017-0194-1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Determinants of student participation in higher education governance: the case of student turnout in academic senate elections in Czechia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Student participation in higher education governance is low in most countries. This is puzzling especially in countries like Czechia that have established radically democratic academic structures open to student involvement. This article therefore seeks to explain the determinants of student turnout (an important form of student participation) in elections to academic senates. It does so by weaving together two strands of literature that hardly ever communicate: the political science research on electoral turnout and the education research on student involvement in academic governance. After developing a theoretical model of student turnout the article provides the first systematic test of the determinants of turnout in elections to non-political offices using unique data from Czech faculties at public universities. Standard rational choice model of turnout developed for elections to political offices was found to be appropriate for explaining student turnout. Institutional prescriptions to increase student participation are discussed.

  • Název v anglickém jazyce

    Determinants of student participation in higher education governance: the case of student turnout in academic senate elections in Czechia

  • Popis výsledku anglicky

    Student participation in higher education governance is low in most countries. This is puzzling especially in countries like Czechia that have established radically democratic academic structures open to student involvement. This article therefore seeks to explain the determinants of student turnout (an important form of student participation) in elections to academic senates. It does so by weaving together two strands of literature that hardly ever communicate: the political science research on electoral turnout and the education research on student involvement in academic governance. After developing a theoretical model of student turnout the article provides the first systematic test of the determinants of turnout in elections to non-political offices using unique data from Czech faculties at public universities. Standard rational choice model of turnout developed for elections to political offices was found to be appropriate for explaining student turnout. Institutional prescriptions to increase student participation are discussed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Higher education

  • ISSN

    0018-1560

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    76

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    67-84

  • Kód UT WoS článku

    000436250900005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85049266997