Využití nových technologií v sociálním poradenství – Chatbot jako záměr
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18460%2F20%3A50017442" target="_blank" >RIV/62690094:18460/20:50017442 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití nových technologií v sociálním poradenství – Chatbot jako záměr
Popis výsledku v původním jazyce
Využití nových technologií v odborném sociálním poradenství s sebou může přinášet svá pozitiva, ale stejně tak i rizika. Záměrem tříletého projektu, řešeného v rámci grantu TAČR, je podrobit rozboru přínosy i rizika aplikace nových technologií (primárně chatbot) v oblasti sociálního poradenství. Nasazení automatizace do oblasti profesionálního sociálního poradenství může být vnímáno jako nástroj vytlačování lidské práce prací strojovou, ale též obráceně, jako nástroj pomoci stávajícím lidským zdrojům (profesionálním poradcům) adaptovat se na rostoucí kvantitu práce (rostoucí velikost cílových skupin). Tento nárůst může způsobit vliv a ekonomické tlaky tzv. 4. průmyslové revoluce (Průmysl 4.0). Výzvy pro Českou republiku v souvislosti s Průmyslem 4.0 (např. Mařík V. a kol., 2016) jsou nejen výzvami technologickými, ale i sociálními. Příchod tzv. Průmyslu 4.0 s sebou ponese jak vytváření nových sociálních problémů, prohlubování stávajících, tak i potřebu reagovat na straně organizace práce. Tento text se zaměřuje na představení záměrů projektu a očekávatelná rizika a přínosy aplikace nových technologií do poradenství v tématech jako je zaměstnání, dluhy, bydlení, či ochrana spotřebitele.
Název v anglickém jazyce
Use of New Technologies in Social Counselling – Chatbot as a Plan
Popis výsledku anglicky
The use of new technologies in professional social counseling can bring its positives, but also risks. The intention of the three-year project, solved within the framework of the TAČR grant, is to analyze the benefits and risks of the application of new technologies (primarily chatbot) in the field of social counseling. Deployment of automation in the field of professional social counseling can be perceived as a tool to displace human labor by machine work, but also vice versa, as a tool to help existing human resources (professional counselors) adapt to the growing quantity of work (growing size of target groups). This increase may cause the influence and economic pressures of the so-called 4th Industrial Revolution (Industry 4.0). The challenges for the Czech Republic in connection with Industry 4.0 (eg. Mařík V. et al., 2016) are not only technological but also social. The rise of the so-called Industry 4.0 will bring with it both the creation of new social problems, the deepening of existing ones, and the need to respond on the part of the organization of work. This text focuses on the presentation of the project intentions and the expected risks and benefits of the application of new technologies in counseling in topics such as employment, debt, housing, or consumer protection.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50902 - Social sciences, interdisciplinary
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL03000671" target="_blank" >TL03000671: Využití prvků umělé inteligence při poskytování odborného sociálního poradenství</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník textů z XVII. ročníku mezinárodní vědecké konference Hradecké dny sociální práce,
ISBN
978-80-7435-802-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
52-58
Název nakladatele
Gaudeamus
Místo vydání
Hradec Králové
Místo konání akce
Hradec Králové
Datum konání akce
17. 9. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—