Protektorát Čechy a Morava a Slovenský stát (Slovenská republika) v současných českých učebnicích dějepisu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18460%2F23%3A50022210" target="_blank" >RIV/62690094:18460/23:50022210 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.cskh.sk/wp-content/uploads/2023/06/05-kapustova.pdf" target="_blank" >https://www.cskh.sk/wp-content/uploads/2023/06/05-kapustova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/cshr.2023.25.1.4" target="_blank" >10.5817/cshr.2023.25.1.4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Protektorát Čechy a Morava a Slovenský stát (Slovenská republika) v současných českých učebnicích dějepisu
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá kurikulárními dokumenty a cílovými dovednostmi, které si na jejich základě měli žáci osvojit. Popisuje také metody a formy výuky dějepisu, které měly pod vedením učitelů pomoci utvářet historické vědomí žáků. Dále zkoumá roli učebnice dějepisu jako základní didaktické pomůcky pro učitele i žáky. V tomto ohledu je důležitý nejen prezentovaný obsah (informace a fakta), ale zejména principy práce se zdroji, způsoby přidělování úkolů a formulování otázek. Analytická část práce se zaměřuje na nejrozšířenější učebnice v České republice, konkrétně na analýzu Protektorátu Čechy a Morava a Slovenského státu. Zkoumá také formy otázek a další úkoly přidělené žákům. V závěru je analýza stručně vyhodnocena a diskutována.
Název v anglickém jazyce
The Protectorate of Bohemia and Moravia and the Slovak State (Slovak Republic) in contemporary Czech history textbooks
Popis výsledku anglicky
This paper discusses curricular documents and the target skills that pupils were are expected to acquire based on them. It also describes the methods and forms of teaching history which were, under the guidance of teachers, intended to help shape pupils’ historical consciousness. Additionally, it examines the role of the history textbook as a basic didactic aid for both teachers and pupils. What is important in this regard is not only the content (information and facts) presented, but also, and especially, the principles for working with resources, ways of assigning tasks and the formulation of questions. The analytical part of the paper focuses on the most widely used textbooks in the Czech Republic, specifically analysis of the Protectorate of Bohemia and Moravia and the Slovak State. It also examines the forms of questions and other tasks assigned to pupils. In the conclusion, the analysis is briefly evaluated and discussed.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Česko-slovenská historická ročenka
ISSN
1214-8334
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
71-84
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—