Reflexe využití učebnic dějepisu, se zřetelem na prameny písemné ve vybraných českých a německých učebnicích dějepisu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F17%3AA1901U9W" target="_blank" >RIV/61988987:17250/17:A1901U9W - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Reflexe využití učebnic dějepisu, se zřetelem na prameny písemné ve vybraných českých a německých učebnicích dějepisu
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá učebnicemi historie. Empirický výzkum mezi učiteli základních a středních škol sledoval míru využití učebnic historie a historických pramenů. Předmětem analýzy byly také postoje učitelů k struktuře tohoto vzdělávacího média. V další fázi jsme analyzovali vybrané učebnice středních škol s ohledem na typologii učebních úkolů a druh práce s písemnými prameny. Bylo zjištěno, jaké kognitivní procesy vyžadují jejich řešení. Pro srovnání byly vybrány učebnice německé historie. Sledují jiný koncept a obsahují různé typy úkolů. Tato kvalitativní analýza ukázala, že úkoly v učebnicích české historie vyžadují jednoduché duševní procesy. Německé učebnice nabízejí úkoly, které analyzují a interpretují různé druhy pramenů.
Název v anglickém jazyce
Reflection of Application of historical textbooks regarding written sources in chosen Czech and German historical textbooks
Popis výsledku anglicky
The paper deals with history textbooks. Empirical research among primary and secondary school teachers followed the rate of use of history textbooks and historical sources. The subject of the analysis was also the attitudes of teachers to the structure of this educational medium. In the next phase, we analyzed the selected secondary school textbooks with regard to the typology of learning tasks and the kind of work with written sources. It was observed what mental processes their solution required. For comparison, German history textbooks have been chosen. They follow a different concept and contain different types of tasks. This qualitative analysis has shown that tasks in Czech history textbooks require simple mental processes. German textbooks offer tasks to analyze and interpret different kinds of sources.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Źrodła historyczne. Nowe kontexty - badania - interpretacje. Seria Analizy i interpretacje.
ISBN
978-83-65663-45-0
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
101-111
Počet stran knihy
268
Název nakladatele
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, INSTYTUT HISTORII
Místo vydání
Poznań
Kód UT WoS kapitoly
—