Rozsah a zpracování tématu chemických výpočtů v učebnicích chemie pro střední školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18470%2F24%3A50022135" target="_blank" >RIV/62690094:18470/24:50022135 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11410/24:10481539 RIV/61989592:15310/24:73627685 RIV/49777513:23420/24:43974651
Výsledek na webu
<a href="http://www.chemicke-listy.cz/ojs3/index.php/chemicke-listy/article/view/4797" target="_blank" >http://www.chemicke-listy.cz/ojs3/index.php/chemicke-listy/article/view/4797</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.54779/chl20240348" target="_blank" >10.54779/chl20240348</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozsah a zpracování tématu chemických výpočtů v učebnicích chemie pro střední školy
Popis výsledku v původním jazyce
Předložená studie byla zaměřena na analýzu rozsahu a pojetí výuky chemických výpočtů ve středoškolských učebnicích. Byla provedena detailní analýza vybraných učebnic zaměřená na: typy výpočtů, pojetí jejich výkladů, formu zadání příkladů, způsoby řešení a možnosti procvičování. Výsledky ukázaly značné rozdíly mezi jednotlivými učebnicemi v rozsahu zařazených témat a v pojetí výkladu daného učiva. To se může odrážet v nedostatečné připravenosti studentů nejen v oblasti chemických výpočtů, ale také např. v oblasti úvodních laboratorních kurzů. Tato práce poskytuje učitelům preferujícím učebnice pro přípravu výuky ucelený přehled pro informovaný výběr z dostupných učebnic. Pro výzkumníky v oblasti didaktiky chemie a tvůrce vzdělávací politiky nabízí doporučení pro zlepšení výukových strategií a podporuje hlubší porozumění významu a implementaci chemických a matematických kompetencí ve vzdělávání.
Název v anglickém jazyce
Extent and Processing of Chemical Calculations in the Chemistry Textbooks for High Schools
Popis výsledku anglicky
The presented study is focused on the analysis of the scope and conception of teaching the chemical calculations in high school textbooks. The performed detailed analysis of selected textbooks was focused on: types of calculations, the conception of their explanations, the form of example assignments, methods of solution, and opportunities for practice. The results showed considerable differences between individual textbooks in the scope of topics included and in the approach to the explanation of the given material. The findings suggest that current high school education, in terms of its impact on students ’ abilities to solve chemical calculations, is not fully adapted to the requirements of university studies. This may be reflected in the insufficient preparedness of students not only in the field of chemical calculations but also, for example, in the introductory laboratory courses. This work provides teachers who prefer textbooks for teaching preparation a comprehensive overview for an informed selection from available textbooks. For researchers in the field of the chemistry didactics and creators of educational policy, it offers recommendations for improving teaching strategies and supports a deeper understanding of the significance and implementation of chemical competencies and mathematical skills in education.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Chemické listy
ISSN
0009-2770
e-ISSN
1213-7103
Svazek periodika
118
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
348-353
Kód UT WoS článku
001249365700006
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85199006963