Prototyp č.1 304 NG
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62957473%3A_____%2F23%3AN0000001" target="_blank" >RIV/62957473:_____/23:N0000001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.hph.cz" target="_blank" >http://www.hph.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Prototyp č.1 304 NG
Popis výsledku v původním jazyce
Prototyp 1 Jednomístný větroň s rozpětím křídel 18 a možností nástavců na 21m má 4 dílné křídlo. V trupu je vytvořen prostor pro zasouvací pomocný motor, který zaručuje autonomii vzletu a případné nouzové nahození motoru během letu. Při konsrukci a optimalizaci prototypu letadla a prototypových přípravků jsme vycházeli z 3D modelů a při realizaci byl využit například 3D tisk, 5-ti osé CNC obrábění třískové i vodním paprskem. Hlavním cílem prací byla zejména bezpečnost posádky a uživatelský konfort. Ve prospěch bezpečnostního kokpitu jsme věnovali řádově 3% výkonů letadla.Uživatelský komfort je zajištěn tím, že celé etadlo se skládá za použití pouze jednoho centrálního spojovacího čepu křídel. Všechny ostatní prvky letadla jsou řešeny tak, že všechny mechanické spoje se při skládání letadla propojují automaticky a jsou řešeny tak, aby zamezily vzniku chyby zbůsobené lidským činitelem.Křídlo o velké štíhlosti je navrženo a vyrobeno ve zvýšené přesnosti a je opatřeno optimalizovanými profily a tlošťce 13-13,6%.v potahu křídla. Nádrž paliva je umístěna v trupu jako samostatný a výměnný prvek.Nádrže na vodu v křídlech jsou integrální.Kokpit větroně je bezpečnostní ss prakticky odzkoušenou kabinou na 9g. Do trupu zasouvací bezpečnostní podvozek je vícestupňově odpružen a je vybaven třístupňovou deformační zónou.Přístrojové vybavení větroně je vyřešeno pomocí integrovaných a to zejména digitálních přístrojů.Větroň je vybaven multifunkční optimalizací letu a s okolím je propojen přes WiFi což umožňuje i během letu sledovat například aktuální vývoj počasí. Radikomunikace je vyřešena v leteckých pásmech a je osazena radiostanicí s pamětí a duálním příjmem. Mezi vybavení patří zejména ADS-B, FLARM, odpovídač třídy S a příprava na LTE. Motor je spalovací, dvoutaktní se zdvojenými systémy zapalování a přenosem dat přes BUS CAN.Brzdicí štíty jsou třístupňové kombinované konstrukce a jsou opracovány 5ti osým vodním paprskem. Prototyp vyhovuje zejména pro provádění pozemních testů a zkoušek.
Název v anglickém jazyce
Prototype No.1 304 NG
Popis výsledku anglicky
Prototype 1 Single-seat sailplane with 18 wingspan and possible extensions to 21m has a 4-part wing. The fuselage has space for a retractable auxiliary engine, which guarantees autonomy of take-off and possible emergency engine start during flight. The design and optimization of the prototype aircraft and prototype jigs were based on 3D models and the realization was based on 3D printing, 5-axis CNC chip, and waterjet machining. The main objectives of the work were crew safety and user comfort. In favor of the safety cockpit, we devoted 3% of the aircraft's performance. User comfort is ensured by the fact that the entire aircraft is folded using only one central wing connecting pin. All other elements of the aircraft are designed in such a way that all mechanical joints connect automatically when the aircraft is folded and are designed to prevent human error. The high slenderness wing is designed and manufactured with increased precision and features optimized profiles and 13-13.6% thickness in the wing skin. The fuel tank is located in the fuselage as a separate and replaceable element. The water tanks in the wings are integral. The cockpit of the glider is safety tested and the cabin has been tested to 9g. The retractable safety landing gear is a multistage suspension and is equipped with a three-stage deformation zone. The instrumentation of the glider is solved by integrated and especially digital instruments. The glider is equipped with multifunctional flight optimization and is connected to the environment via WiFi, which allows you to monitor the current weather trends during the flight. Radio communication is solved in air bands and is equipped with a radio with memory and dual reception. Applied equipment includes ADS-B, FLARM, S-class transponder, and LTE preparation. The engine is an internal combustion, two-stroke with dual ignition systems and data transmission via BUS CAN. The brake shields are of a three-stage combined design and are machined with a 5-axis waterjet. The prototype is fully suitable, especially for ground tests and trials.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG20_321%2F0024196" target="_blank" >EG20_321/0024196: Jednomístný větroň nové generace</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
1-304NG
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Vysokovýkonný větroň Celokompozitová konstrukce Rozpětí křídel 18 a 21m Max.vzletová hmotnost 600Kg Určený k provádění pozemních statických i dynamických zkoušek
Ekonomické parametry
Ekonomické přínosy bude generovat až druhý prototyp, respektive následná opakovaná výroba
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
62957473
Název vlastníka
HPH, spol. s r.o.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Požadavek na licenční poplatek
—
Adresa www stránky s výsledkem
www.hph.cz