Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Prototyp č.2 304 NG

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62957473%3A_____%2F23%3AN0000002" target="_blank" >RIV/62957473:_____/23:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.hph.cz" target="_blank" >http://www.hph.cz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Prototyp č.2 304 NG

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Prototyp 2 Jednomístný větroň s rozpětím křídel 18 a možností nástavců na 21m a má křídlo složené ze čtyř segmentů. V trupu je vytvořen prostor pro zasouvací pomocný motor, který zaručuje autonomii vzletu a případné nouzové nahození motoru během letu. Při konstrukci a optimalizaci prototypu letadla a prototypových přípravků jsme vycházeli z optimalizovaných a upravených 3D modelů a při realizaci byl využit například 3D tisk, 5-ti osé CNC obrábění třískové i vodním paprskem, které byly použity na 1. prototypu. Hlavním cílem prací bylo další zvýšení ergonomie a bezpečnosti posádky a bezpečný uživatelský komfort. Bezpečnostní kokpit byl testován na 12 a potřebné části letadla na 15g. Bezpečnost a minimalizace omylu je zajištěna tím, že celé letadlo se skládá za použití pouze jednoho centrálního spojovacího čepu křídel. Křídlo o velké štíhlosti je navrženo a vyrobeno ve zvýšené přesnosti a je opatřeno optimalizovanými profily a tloušťce 13-13,6%.v potahu křídla. Brzdicí štíty jsou třístupňové kombinované konstrukce a jsou opracovány 5ti osým CNC řízeným vodním paprskem. Nádrž paliva je umístěna v trupu jako samostatný a výměnný prvek. Nádrže na vodu v křídlech jsou integrální. Kokpit větroně je bezpečnostní a kabina byla testována na 9g-15g. Do trupu mechanicky zasouvaný a bezpečnostní podvozek má vícestupňové odpružení a je vybaven třístupňovou deformační zónou. Přístrojové vybavení větroně je vyřešeno pomocí digitálních integrovaných přístrojů a je doplněno nezbytným minimem analogových přístrojů. Větroň je vybaven GPS navigací s 3D záznamem letu. Komunikace s okolím je zajištěna přes integrovaný modul WiFi který je funkční i během letu a zvyšuje bezpečnost při navigaci a oblétávání nebezpečných jevů v atmosféře. Radikomunikace je vyřešena v leteckých pásmech a je osazena radiostanicí s pamětí a duálním příjmem. Mezi aplikované vybavení patří zejména ADS-B, FLARM, odpovídač třídy S a příprava na LTE. Motor je spalovací, dvoutaktní se zdvojenými systémy zapalování a přenosem dat přes BUS CAN a umožňuje zcela autonomní vzlet. Prototyp je plně funkční a má příslušná povolení k letu.

  • Název v anglickém jazyce

    Prototype No.2 304 NG

  • Popis výsledku anglicky

    Prototype 2 A single-seat glider with a wingspan of 18 and the possibility of extensions to 21m and has a wing composed of four segments. A space is created in the fuselage for a retractable auxiliary engine, which guarantees autonomy of take-off and possible emergency engine start during flight. The design and optimization of the prototype aircraft and prototype jigs were based on optimized and modified 3D models, and the realization used, for example, 3D printing, 5-axis CNC chip and waterjet machining, which were used on the 1st prototype. The main objective of the work was to further improve the ergonomics and safety of the crew and to provide a safe user experience. The safety cockpit was tested at 12g and the necessary parts of the aircraft at 15g. Safety and error minimization is ensured by folding the entire aircraft using only one central wing connecting pin. The high slenderness wing is designed and manufactured with increased precision and features optimised airfoils and a thickness of 13-13.6%.in the wing skin. The brake shields are a three stage combination design and are machined by a 5 axis CNC controlled waterjet. The fuel tank is located in the fuselage as a separate and replaceable element. The water tanks in the wings are integral. The cockpit of the glider is safety tested and the cabin has been tested to 9g-15g. The landing gear, mechanically retracted into the fuselage for safety, has multi-stage suspension and is equipped with a three-stage crumple zone. The instrumentation of the glider is handled by digital integrated instruments and is supplemented by the necessary minimum of analogue instruments. The glider is equipped with GPS navigation with 3D flight recording. Communication with the environment is provided via an integrated WiFi module which is functional even during flight and increases safety during navigation and circumnavigation of dangerous phenomena in the atmosphere. Radio communication is solved in air bands and is equipped with a radio with memory and dual reception. Applied equipment includes ADS-B, FLARM, S-class transponder and LTE preparation. The engine is an internal combustion, two-stroke with dual ignition systems and data transmission via BUS CAN and allows for fully autonomous take-off. The prototype is fully operational and has the appropriate flight approvals.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>prot</sub> - Prototyp

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EG20_321%2F0024196" target="_blank" >EG20_321/0024196: Jednomístný větroň nové generace</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    2-304NG

  • Číselná identifikace

  • Technické parametry

    Vysokovýkonný větroň Celokompozitové konstrukce Rozpětí křídel 18 a 21m Max.vzletová hmotnost 600Kg Klouzavost 1:50/52 Motor Solo 2625-01 Max.výkon motoru 38kW/52Hp

  • Ekonomické parametry

    Předpokládáme export: -2024 -12 Mil. CZK -2025 -18 Mil. CZK -2026 - 24 Mil. CZK

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    62957473

  • Název vlastníka

    HPH, spol. s r.o.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    www.hph.cz