Sekce trupu celokompozitního letounu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F64579336%3A_____%2F10%3A%230000005" target="_blank" >RIV/64579336:_____/10:#0000005 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sekce trupu celokompozitního letounu
Popis výsledku v původním jazyce
V rámci projektu byl realizován vývoj a výroba full-scale celokompozitní sekce trupu malého dopravního letounu. Jedná se o střední část trupu, která je konstrukčně nejsložitější a přenáší největší zatížení. Sekce obsahuje rovněž závěsy křídla a podvozkové nosníky. Vzhledem k množství kompozitních materiálů použitých na letounech české výroby se jedná o ojedinělý výrobek, protože dosud nebyly v Českém leteckém průmyslu kompozitní materiály aplikovány na primární konstrukci trupu letounu v kategorii CS/FAR 23. Rovněž certifikační zkoušky požadované předpisem pro takovou konstrukci použitou na letounu byly realizovány v plném rozsahu jak je požaduje předpis, včetně přístupu damage tolerance. Projekt byl monitorován zástupci Úřadu civilního letectví. Nicméně se nejednalo o skutečný certifikační proces, protože sekce není použita na konkrétním typu letounu.
Název v anglickém jazyce
All-composite fuselage demonstrator
Popis výsledku anglicky
Full-scale demonstrator of the all-composite fuselage section has been developed and produced within the project FT-TA3/153. Demonstrator represent mid section of the fuselage that is the most difficult part of the fuselage and it is subjected to biggestloads. Fuselage section contains wing fuselage attachment points and main landing gear beams. For the first time composite materials has been used in the primary structure of the aircraft fuselage belongs to FAR/CS 23 category. All required tests has been performed including damage tolerance approach. Representatives of Czech Civil Aviation Authority have monitored whole project. However certification has not been an objective because section is not part of certain certified aircraft.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
JI - Kompositní materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FT-TA3%2F153" target="_blank" >FT-TA3/153: Uplatnění hi-tech kompozitních materiálů v primární konstrukci trupu civilního dopravního letadla v kategorii CS 23 / FAR 23.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Sekce trupu MP26_1_1000-000
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Sekce trupu malého dopravního letounu z kompozitních materiálů, vxšxd 1,7x2,73x3,76 m, hmotnost 205 kg. Sekce trupu je o 20% lehčí, obsahuje o 85% méně dílů než srovnatelná kovová varianta
Ekonomické parametry
V roce 2009 zvýšení tržeb o 900 tis. Kč V roce 2010 je očekáváno zvýšení tržeb o 2 500 tis Kč.Celokompozitní sekce trupu má v porovnání se srovnatelnou variantou z kovových materiálů o 7% nižší náklady na výrobu vyžaduje o 16% méně normohodin.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
64579336
Název vlastníka
LA composite, s. r. o.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—