Robust Hover Mode Control of a Tiltrotor Using Nonlinear Control Technique
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985556%3A_____%2F16%3A00455662" target="_blank" >RIV/67985556:_____/16:00455662 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21230/16:00237670
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.2514/6.2016-0359" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.2514/6.2016-0359</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.2514/6.2016-0359" target="_blank" >10.2514/6.2016-0359</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Robust Hover Mode Control of a Tiltrotor Using Nonlinear Control Technique
Popis výsledku v původním jazyce
Tiltrotor aircraft are complex, highly nonlinear systems which offers distinct operational advantages due to their unique Vertical Take-Off and Landing (VTOL) capabilities. Hovering a piloted tiltrotor in the helicopter flight condition is one of the most challenging tasks for pilots. Therefore, automatic control of the tiltrotor is always desired. Classical automatic linear control techniques fail to provide an adequate performance guarantee. In comparison, the application of nonlinear control techniques offers a potential alternative. Thus, in this paper modelling and hover control of a BELL XV-15 tiltrotor aircraft is presented. The MATLAB/Simulink based dynamic model of the BELL XV-15 tiltrotor aircraft is validated with respect to FLIGHTLAB model.In addition, a nonlinear hierarchical control strategy is adopted to provide automatic hover control of the tiltrotor aircraft. The results show a good hovering performance of the tiltrotor aircraft with small position tracking error.
Název v anglickém jazyce
Robust Hover Mode Control of a Tiltrotor Using Nonlinear Control Technique
Popis výsledku anglicky
Tiltrotor aircraft are complex, highly nonlinear systems which offers distinct operational advantages due to their unique Vertical Take-Off and Landing (VTOL) capabilities. Hovering a piloted tiltrotor in the helicopter flight condition is one of the most challenging tasks for pilots. Therefore, automatic control of the tiltrotor is always desired. Classical automatic linear control techniques fail to provide an adequate performance guarantee. In comparison, the application of nonlinear control techniques offers a potential alternative. Thus, in this paper modelling and hover control of a BELL XV-15 tiltrotor aircraft is presented. The MATLAB/Simulink based dynamic model of the BELL XV-15 tiltrotor aircraft is validated with respect to FLIGHTLAB model.In addition, a nonlinear hierarchical control strategy is adopted to provide automatic hover control of the tiltrotor aircraft. The results show a good hovering performance of the tiltrotor aircraft with small position tracking error.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BC - Teorie a systémy řízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-20433S" target="_blank" >GA13-20433S: Analýza a řízení globálně dekomponovaných silně nelineárních stavových dynamických modelů se složitými interakcemi jejich komponent</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
AIAA Guidance, Navigation, and Control Conference
ISBN
978-1-62410-389-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
1-16
Název nakladatele
AIAA SciTech
Místo vydání
San Diego
Místo konání akce
San Diego, California
Datum konání akce
4. 1. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—