Toward a Smart Car: Hybrid Nonlinear Predictive Controller With Adaptive Horizon
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985556%3A_____%2F18%3A00479178" target="_blank" >RIV/67985556:_____/18:00479178 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/TCST.2017.2747504" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1109/TCST.2017.2747504</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/TCST.2017.2747504" target="_blank" >10.1109/TCST.2017.2747504</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Toward a Smart Car: Hybrid Nonlinear Predictive Controller With Adaptive Horizon
Popis výsledku v původním jazyce
This paper focuses on the development of an optimization algorithm for car motion predictive control that addresses both hybrid car dynamics and hybrid minimization criterion. Instead of solving computationally demanding nonlinear mixed-integer programming task or approximating the hybrid dynamics/criterion, the Hamiltonian-switching hybrid nonlinear predictive control algorithm developed in this paper incorporates the information about hybridity directly into the optimization routine. To decrease the time complexity, several adaptive prediction horizon approaches are proposed, and for some of them, it is shown that they preserve maneuverability-related properties of the car. All developed alternatives are verified on an example of a motion control of a racing car and compared with the approximation-based nonlinear predictive control and a commercial product. Moreover, a sensitivity analysis examining robustness of the algorithm is included as well.
Název v anglickém jazyce
Toward a Smart Car: Hybrid Nonlinear Predictive Controller With Adaptive Horizon
Popis výsledku anglicky
This paper focuses on the development of an optimization algorithm for car motion predictive control that addresses both hybrid car dynamics and hybrid minimization criterion. Instead of solving computationally demanding nonlinear mixed-integer programming task or approximating the hybrid dynamics/criterion, the Hamiltonian-switching hybrid nonlinear predictive control algorithm developed in this paper incorporates the information about hybridity directly into the optimization routine. To decrease the time complexity, several adaptive prediction horizon approaches are proposed, and for some of them, it is shown that they preserve maneuverability-related properties of the car. All developed alternatives are verified on an example of a motion control of a racing car and compared with the approximation-based nonlinear predictive control and a commercial product. Moreover, a sensitivity analysis examining robustness of the algorithm is included as well.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-04682S" target="_blank" >GA17-04682S: Řízení kráčejících robotů metodou sladěných virtuálních holonomních omezení</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
IEEE Transactions on Control Systems Technology
ISSN
1063-6536
e-ISSN
—
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
1970-1981
Kód UT WoS článku
000447047900004
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85030787288