Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Learnability can be undecidable

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985840%3A_____%2F19%3A00500071" target="_blank" >RIV/67985840:_____/19:00500071 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1038/s42256-018-0002-3" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1038/s42256-018-0002-3</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1038/s42256-018-0002-3" target="_blank" >10.1038/s42256-018-0002-3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Learnability can be undecidable

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The mathematical foundations of machine learning play a key role in the development of the field. They improve our understanding and provide tools for designing new learning paradigms. The advantages of mathematics, however, sometimes come with a cost. Gödel and Cohen showed, in a nutshell, that not everything is provable. Here we show that machine learning shares this fate. We describe simple scenarios where learnability cannot be proved nor refuted using the standard axioms of mathematics. Our proof is based on the fact the continuum hypothesis cannot be proved nor refuted. We show that, in some cases, a solution to the ‘estimating the maximum’ problem is equivalent to the continuum hypothesis. The main idea is to prove an equivalence between learnability and compression.

  • Název v anglickém jazyce

    Learnability can be undecidable

  • Popis výsledku anglicky

    The mathematical foundations of machine learning play a key role in the development of the field. They improve our understanding and provide tools for designing new learning paradigms. The advantages of mathematics, however, sometimes come with a cost. Gödel and Cohen showed, in a nutshell, that not everything is provable. Here we show that machine learning shares this fate. We describe simple scenarios where learnability cannot be proved nor refuted using the standard axioms of mathematics. Our proof is based on the fact the continuum hypothesis cannot be proved nor refuted. We show that, in some cases, a solution to the ‘estimating the maximum’ problem is equivalent to the continuum hypothesis. The main idea is to prove an equivalence between learnability and compression.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10101 - Pure mathematics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Nature Machine Intelligence

  • ISSN

    2522-5839

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    1

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    44-48

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus